De drie grote airline-groepen in Europa hebben hun resultaten over het eerste kwartaal gepresenteerd. IAG sloot vandaag de rij, eerder waren Air France-KLM en de Lufthansa Group al aan de beurt.
Up in the Sky ging op zoek naar een gemene deler. Financieel gezien is die moeilijk te vinden aangezien alledrie andere termen en vergelijkingscriteria hanteren. Wat wel bij alle drie opvalt, is dat het verdomd weinig over de corebusiness gaat: het vervoer van passagiers.
Mopperen
De Lufthansa Groep klopt zich nadrukkelijk op de borst daarover. De goede financiële resultaten zijn met name te danken aan de cargo-activeiten en de techniekpoot. “Het eerste positieve resultaat sinds 2008 is voornamelijk te danken aan vracht en techniek,” laten de Duitsers optekenen. Ze mopperen wel dat de kosten voor het passagiersvervoer nog altijd te hoog zijn.
Hoofdthema
Uiteraard komt de olieprijs aan bod en de wisselkoersen. Die laatste zijn een terugkerend thema bij Air France-KLM en IAG, die er zelfs het hoofdthema van maken. Zo rapporteert het Britse IAG in de eerste regel van het financiële bericht al dat de verschillen in wisselkoersen ten opzichte van een jaar eerder een negatief effect hebben van 32 miljoen euro.
Fransen
Air France-KLM stelt dat de wisselkoersen zelfs een negatief effect op het operationele resultaat hebben gehad van 72 miljoen euro. Dat werkt ook nog eens door; want de olierekening is in euro’s weliswaar lager, maar in dollars juist iets hoger (0,5 procent). Bij de Fransen worden tegenwoordig de resultaten van de vrachtactiviteiten meegenomen in hetzelfde rijtje als het passagiersvervoer. Dit maakt het totaalplaatje nog wat ingewikkelder.
Jumbo
De ‘mooie’ resultaten van Lufthansa zijn niet alleen te danken aan cargo en techniek, ze worden ook verfraaid dankzij het feit dat de omzet van Brussels Airlines voor het eerst meetelt. Meteen goed voor de helft van de toename in omzet. Dit zou ook het geval zijn bij Albert Heijn als ze Jumbo overnemen. Zegt bijster weinig over de echte prestaties van de corebusiness. Wat wel duidelijk is, is dat onder de streep een negatief resultaat overblijft van 68 miljoen euro.
Hoed
IAG tovert een winst na belasting van 27 miljoen euro uit de hoge hoed. Let wel: zonder de gewraakte wisselkoerseffecten. Worden die wel meegerekend, dan resteert een verlies van 54,8 miljoen euro. Een goede indicator om te kijken hoe de airline presteert, is de schuldpositie.
Begrip
IAG wist de ‘adjusted net debt’ terug te brengen met ongeveer 1 miljard euro tot het nog altijd respectabele bedrag van 7 miljard euro. Lufthansa hanteert het begrip ‘net debt’ en dat bedrag is met bijna een derde omlaag gegaan tot 1,9 miljard. Bij Air France-KLM is de adjusted net debt met 137 miljoen euro afgenomen, tot circa 11 miljard euro.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!