Een bril als cockpit | Longread

Cockpit HondaJet - © Rob Ruigrok

Vliegers houden van gadgets. Waar gaat het heen? Up In The Sky zocht het uit tijdens de AERO Friedrichshafen.

Stand van zaken



Partijen als Avidyne, Dynon, LX Nav, Kanardia, Flybox en Garmin presenteerden hun nieuwste oplossingen voor elektronische cockpit instrumenten voor de General Aviation. Wat opviel is dat onder andere Garmin touch oplossingen heeft geïntegreerd in de vaste cockpit instrumenten, die werken zoals navigatie apps op een tablet werken. Ook heeft Garmin connectivity gepresenteerd vanuit de vaste cockpit instrumenten naar een tablet toepassing, een smart watch en een camera systeem.

Garmin cockpit hardware – © Rob Ruigrok


Garmin connectivity vanuit vaste cockpit | © Garmin

Naast de bekende mobiele navigatie apps van het Nederlandse PocketFMS, Skydemon en Jeppesen waren er ook de nieuwkomers Airmate en SkyNavPro. Airmate is gratis en geeft een basis functionaliteit zoals kaart, lokale luchthaven kaartjes, route, navigatie log, weer en notams. SkyNavPro is een ander concept. SkyNavPro levert een los hardware kastje (voor 700 euro) waarmee connectivity aan boord wordt gehaald, zonder certificatie. De connectivity bestaat uit onder andere een satelliet link, en is dus onfhankelijk van grond infrastructuur. Momenteel levert SkyNavPro via de Duitste weerdienst real-time weer in de cockpit, in een groot deel van Europa, voor 6 euro per uur. De hardware box maakt ook tracking van vluchten mogelijk, evenals communicatie datalink functionaliteit. Waarschuwingen voor ander verkeer zijn in de maak. Kortom, een capabel systeem waar de gevestigde partijen rekening mee zullen moeten houden.

SkyNavPro mobiele connectivity – © Rob Ruigrok

Kanardia presenteerde een eenvoudig Head-Up Display. De trend uit de militaire en grote luchtvaart komt hiermee ook beschikbaar voor de General Aviation.

Kanardia Head-Up Display – © Rob Ruigrok

Up had de unieke gelegenheid tijdens de AERO beurs in Friedrichshafen om ook de volgende ontwikkeling in mobiele gadgets voor de vlieger te ervaren. De verslaggever werd uitgenodigd door oprichter Akos Maroy om de inmiddels operationele versie van AeroGlass uit te proberen in een simulator opstelling. AeroGlass is een applicatie voor een Augmented Reality bril om real-time en gesuperponeerd op de echte wereld symbolen toe te voegen die het buitenbeeld verrijken. Voorbeelden zijn de grenzen van de verschillende stukken luchtruim, de landingsbaan, de route en ander verkeer. AeroGlass heeft de bril operationeel getest in een Diamond Twinstar. Een eerste beta versie is te koop en kan vanaf augustus dit jaar geleverd worden. Akos Maroy vertelde dat AeroGlass samenwerkt met Airbus om de bril en applicatie ook in de grote luchtvaart te introduceren.

Augmented Reality in de cockpit | © AeroGlass

Conclusie
De klassieke grens tussen vliegtuiggebonden apparatuur en vliegergebonden gadgets vervaagt. Gevestigde partijen als Garmin organiseren connectivity tussen de apparatuur in het vliegtuig en de spullen die de vlieger op zak heeft. Een nieuwe partij als SkyNavPro brengt via een mobiele oplossing connectivity tussen de general aviation cockpit en de grond. En uiteindelijk hoeft de vlieger straks helemaal niet meer “head-down” in de cockpit te kijken en wordt alles visueel geprojecteerd over het buitenbeeld: een bril als cockpit.

About Rob Ruigrok

Rob Ruigrok
Redacteur. Rob heeft Lucht- en Ruimtevaarttechniek gestudeerd aan de TU Delft en heeft 25 jaar voor het NLR in Amsterdam gewerkt, meest recent als hoofd van de afdeling Cockpit en Flight operations. Rob is privé vlieger op de Cessna 172.