Moab of JSF? | Column Goof Bakker

Er is weer een JSF af! Een Italiaanse nog wel.

Zou dat wel functioneren? Een Italiaanse straaljager? Italiaanse treinen doen het meestal niet. En Italiaanse auto’s blinken uit in nogal nichterige vormgeving, maar toppers van betrouwbaarheid zijn het niet.



Een Italiaanse badkamerkraan zal best de Design Award 2018 winnen, maar hij begint al na een half jaar te druppelen en blijkt dan niet meer te repareren.

Wat te denken van een Italiaanse JSF? Duizend afdichtringetjes zullen, schat ik zo, vanwege een Siciliaans omkoopschandaal, dat pas in 2022 bekend wordt, van inferieur tuinstoelenplastic gemaakt worden. Waardoor het apparaat al bij 300 knopen indicated airspeed uit mekaar begint te vallen. Zoiets. Lezen we wel, tegen die tijd.

Hoe dan ook: ik geloof trouwens niet dat die mannen van Islamitiese Staat vanwege die Italiaanse JSF sidderen van angst in hun gaten & holen in Bora Tora. Die lachen sowieso om die JSF, met zijn playstation-piloot op 30.000 voet.

Waar ze wèl zwaar van onder de indruk zijn, is een Lockheed Hercules, waar een MOAB uit komt vallen.
Voor het goeie begrip: die Hercules is een vliegtuig uit 1962, dat nog met kabels en katrollen in de lucht gehouden wordt. Ter vergelijking: de Britten wisten in 1945 met een ‘Lancaster’ een Grand Slam-bom op het spoorwegviaduct van Bielefeld te gooien. De klap was zo groot, en de bom was zo goed geplaatst, dat de brug pas in 1965 geheel hersteld was.

Dat konden de Engelsen dus zeventig jaar geleden al. En een viaduct, mind you, dat is wat anders dan een half gebergte vol geloofsgekken. Maar goed, zo’n motherfucker op Bora Bora gooien heeft, al is het niet zo moeilijk, wel veel zin. Grote klappen, snel thuis. Duizend gespleten schedels, van die meute radeloze gekken. Zo zien we het graag.

Maak u geen zorgen, ik heb in het verleden nogal eens gemopperd over de aanschaf van allerlei vliegende X-boxen, maar ik heb me erbij neergelegd. Al blijf ik een adept van low tech oorlogvoering. Thunderbolt, Tucano, Air Tractor. Voor één JSF heb je drie squadrons van die dingen.

Maar als er af en toe een MOAB uit een ouwe Hercules gegooid wordt, vind ik het ook prima.

Goof Bakker

About Goof Bakker

Goof Bakker
Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij geeft PlaneOwner uit en schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.