ColumnNieuws

KLM blijft achter op concurrenten – analyse

KLM blijft achter op de meeste van haar concurrenten, en concerngenoot Air France doet het zelfs nog slechter, zo blijkt uit een analyse van de vervoerscijfers in april.



KLM groeide in april, gemeten in RPK (Revenue Passenger Kilometers), met 11,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat komt onder andere door een fors aantal nieuwe bestemmingen, waaronder Malaga, Londen City, Freetown, Monrovia, Windhoek en Minneapolis.

Hoewel de groei van KLM behoorlijk is, blijft deze toch achter op die van concurrenten. Alleen British Airways en Air France deden het slechter; bijna alle andere West-Europese legacy carriers zagen de RPK in de afgelopen maand veel harder stijgen.

De gouden medaille gaat naar Aer Lingus. De Ierse maatschappij groeide met 26,6 procent. Het bedrijf heeft twee nieuwe A330’s in ontvangst genomen, waardoor het trans-Atlantische netwerk flink uitgebreid kon worden. Het blijft echter één van de kleinste maatschappijen uit deze lijst.

De top van snelst groeiende legacy carriers uit West-Europa zag er in april als volgt uit*:

1. Aer Lingus, +26,6%
2. Austrian Airlines, +21,6%
3. Finnair, +21,3%
4. SWISS, +18,2%
5. SAS, +15,8%
6. Iberia, +13,4%
7. Lufthansa, +12,0%
8. KLM, +11,1%
9. British Airways, +6,4%
10. Air France, +3,4%

*Van TAP Portugal, Air Europa en Alitalia waren op het moment van schrijven (nog) geen cijfers bekend. Brussels Airlines en Airberlin zijn niet in deze lijst meegenomen omdat de resultaten vertekend zijn, respectievelijk als gevolg van de aanslagen in Brussel en een reorganisatie. Andere legacy carriers, zoals Luxair, zijn te klein voor een eerlijke vergelijking.

Tags

Gerelateerde artikelen

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky – het betere luchtvaartnieuws.