AirlinesNieuwsOnderwerpProfessionalVliegtuigtype & -bouwer

Oudste A380’s weg bij Singapore Airlines

Singapore Airlines neemt afscheid van de oudste A380’s in de vloot. In het financiële jaar 2017/2018 verlaten vijf Superjumbo’s de vloot. Dit maakt Singapore bekend in het jaarverslag.



De maatschappij was in 2007 de launch-customer van de grootste Airbus. Op dit moment vliegen er negentien toestellen in de kleuren van de maatschappij rond. In de toestellen passen maximaal 441 passagiers.

Vloot
In het financiële jaar 2017/2018 verlaten vijf A380’s de vloot. Datzelfde geldt voor twee A330’s en drie Boeing 777’s. De toestellen worden verkocht of gaan terug naar de leasemaatschappij. Singapore nam in september 2016 al het besluit om één A380 uit te faseren. Dat geldt nu ook voor de andere vier toestellen die als eerste geleverd werden.

Vernieuwing
Dat de eerste A380’s de vloot verlaten, betekent niet dat Singapore de toestellen zat is. Tegenover de uitfasering van de vier toestellen staat de entree van drie nieuwe A380’s. Daarvan wordt één toestel nog niet direct aan de vloot toegevoegd, schrijft Singapore.

Lease
De toestellen die de vloot verlaten zijn als één van de eersten gebouwd en hebben van Airbus de serienummers 003 tot 008 meegekregen. De vliegtuigen worden geleaset van leasemaatschappij Doric. De leasemaatschappij heeft twintig A380 geleaset en ondergebracht bij onder andere Malaysia Airlines, Emirates en Singapore.

Tweedehands
Bij Airbus zal met argusogen naar de move van Singapore gekeken worden. De toestellen zijn tien jaar oud en kunnen nog een aantal jaar mee. De grote vraag is echter of er een markt is voor de tweedehands A380’s. Airbus hield de afgelopen jaren vol dat die markt er was, maar orders voor nieuwe A380’s waren er nauwelijks. Sinds 1 januari 2016 noteerde Airbus geen nieuwe orders.

Leaserates
Of de markt er daadwerkelijk is en hoe succesvol die wordt, zal in hoge mate afhangen van de leaserates. De leaserates zijn een waardering voor hoeveel een toestel tweedehands nog waard is op de markt. Aan de hand hiervan wordt ook de prijs voor een nieuw toestel uit de fabriek bepaald. Lage leaserates zijn voor Airbus ongunstig.

Tags

Gerelateerde artikelen

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky – het betere luchtvaartnieuws.