Een naam is er nog niet, maar de nieuwe ‘lower cost’ maatschappij van Air France-KLM, nu nog onder de naam ‘Boost’, moet deze winter starten en een jaar na de lancering al een groei van tien procent hebben gehaald. Alles hangt nog wel af van een akkoord dat met de piloten gesloten moet worden.
Een overzicht hoe Boost eruit komt te zien.
Millennial
In een update die Jean Marc Janaillac gaf op de investeerdersdag en de aandeelhoudersvergadering eerder deze maand komen details naar voren. Boost moet een maatschappij worden voor millennials, gericht op zowel zakelijk als op vrijetijds-gebruikers. Er komen nieuwe maaltijden aan boord, meer in-flight entertainment en Boost zal veel meer zichtbaar zijn op sociale media dan Air France nu is. Het moet daarmee een veel jongere markt aanboren. De millennials zorgen gemiddeld voor 38 procent van het vliegverkeer. Ze weten de weg naar Air France nu nog niet te vinden, met slechts 20 procent aan boord bij AF.
‘Innovatie-lab’
Ook wordt Boost een innovatie laboratorium voor de hele Air France-KLM groep, waar van alles op het gebied van processen en klanttevredenheid wordt getest. Het bedrijf erkent dat een incubatorprogramma nodig is, nu heeft de groep er nog geen één. Met Boost moet daar verandering in komen, aldus Janaillac. De millennials zouden daarin geïnteresseerd zijn.
18 toestellen
Dit jaar moeten de eerste toestellen van de maatschappij in de lucht zijn. Ze worden gewet-leaset van Air France. Air France-KLM wil in de winter al met zes Airbus A321’s vliegen. In de zomer van 2018 volgen er dan drie of vier Airbus A340’s, voor de lange afstanden. Vanaf 2019 worden die vervangen door A350’s. In de zomer van 2021 ziet de vloot van Boost er als volgt uit:
- 6 Airbus A320
- 12 Airbus A321
- 10 Airbus A350
De A320’s en A321’s komen van de huidige vloot van Air France. De Airbus A350’s zijn al besteld. In totaal is de vloot van Boost iets minder dan 6 procent van vloot van Air France-KLM long-haul-vloot.
Competitieve routes
Op de long-haul routes heeft Air France problemen om winst te maken. De nieuwe maatschappij moet door nieuwe contracten met piloten en crews en rendabelere toestellen 15 tot 18 procent minder kosten maken en dus meer kunnen opbrengen op de competitieve routes, waar veel concurrentie van de Golf-maatschappijen is.
70 procent van de long-haul vluchten van Boost zal bestaan uit een mix van competitieve routes naar Azië, verlieslijdende routes en gesloten routes van Air France. De overige 30 procent zal nieuwe routes zijn. Momenteel zijn bij Air France 35 procent van de long-haul routes verlieslatend. Op 10 procent wordt zelfs zeer veel verlies geleden, volgens topman Janaillac tegen Bloomberg. Bij KLM is is er op 15 procent van de routes verlies. Met name vluchten naar China, Thailand en India hebben het zwaar.
Besparingen
Vergeleken met Air France moet Boost 15 procent minder kosten hebben op de medium-haul en 18 procent op de long-haul. Dit is zonder brandstofkosten gerekend. De belangrijkste besparing komt door een lagere salaris voor cabine personeel, het salaris zou ‘marktcomform’ moeten worden. In 2020 zijn er volgens planning 1.000 cabin attendants bij Boost. De long-haul vergelijking is overigens met A340’s. Besparingen worden onder andere gerealiseerd door meer stoelen in de vliegtuigen te proppen.
Piloten
De ambities zijn hoog, maar voordat Boost definitief het luchtruim kan kiezen, moet er eerst nog zwaar onderhandeld worden met de piloten. Want voor de crew moeten nieuwe contracten worden afgesloten. Boost zal uitsluitend vliegen met Air France-piloten die met de nieuwe voorwaarden moeten instemmen. De voorstellen liggen bij de bonden, het is nu afwachten of ze daarmee akkoord gaan.
Lees verder: Boost kansarm vanaf de start | Analyse