LongreadNieuwsProfessional

EBACE: The Millionaire Waltz | Longread

Het gaat goed met de wereldeconomie en dat was te merken op EBACE, de European Business Aviation Convention & Exhibition. Deze beurs voor de zakenluchtvaart, die jaarlijks wordt gehouden bij de luchthaven van Geneve, was groter dan ooit met rond de 450 exposanten en 60 vliegtuigen op de static display. Verslaggever Remco de Wit van Up in the Sky reisde met een directe verbinding van easyJet af naar de mondaine Zwitserse stad aan het gelijknamige meer en liet zich onderdompelen in de wereld van de business aviation vol luxe en glamour.



Niet misselijk
Eerst maar eens wat feiten en cijfers over EBACE op een rijtje. De Europese vliegtuigbeurs duurde drie dagen en werd dit jaar voor de 17e keer gehouden. Het was een besloten evenement, alleen toegankelijk voor leden van de European Business Aviation Association (EBAA) en de National Business Aviation Association (NBAA, USA). De toegangsprijs voor de beurs was bepaald niet misselijk en lag tussen 190 en 575 euro. Voor dat laatste bedrag mocht je dan wel een seminar over aircraft transactions bijwonen. Locatie van EBACE was Palexpo, het Palais des Expositions et des Congres, gelegen direct tegenover de Geneefse luchthaven Cointrin. Een shuttle bus bracht je in twee minuten naar de static display.

Static display ©Remco de Wit

Royal BBJ
Terwijl Airbus Corporate Jets genoegen nam met een stand in de Palexpo, pakte concurrent Boeing groot uit met een Boeing 737 Business Jets (BBJ) op de static show. En laat dat nou net het type zijn waarvoor de Nederlandse regering heeft gekozen. Een kijkje aan boord nemen was er helaas niet bij in dit toestel met een prijskaartje van rond de 100 miljoen euro. Hoewel nog niet precies bekend is hoe de PH-GOV er van binnen uit komt te zien, gaf de stand van Boeing wel een goede indruk. Overigens was er nog een tweede BBJ op de static display, van het bedrijf Sparfell Aviation Technologies.

Interieur BBJ ©Remco de Wit

Thuiswedstrijd
De Zwitserse vliegtuigfabrikant Pilatus Flugzeugwerke speelde op EBACE bijna een thuiswedstrijd. Beide zakenvliegtuigen stonden op de static display, de PC-12 en de PC-24. De Pilatus PC-12 is een zeer succesvolle turboprop, waarvan er inmiddels meer dan 1.400 zijn verkocht. De meeste aandacht ging echter uit naar de PC-24, een nieuw en veelzijdig toestel, dat zijn eerste vlucht maakte in mei 2015. De bizjet kan zelfs opereren vanaf onverharde startbanen. Het toestel is de komende jaren al uitverkocht; toen de verkoop startte werden er binnen 36 uur 84 exemplaren verkocht.

©Remco de Wit

Steeltjes
Motoren op steeltjes, zo af en toe duiken ze op bij vliegtuigfabrikanten. Voordeel is dat er minder zand en steentjes worden opgezogen door de hooggeplaatste motoren. Hierdoor kan ook gebruik gemaakt worden van slecht onderhouden vliegvelden in ontwikkelingslanden. De VFW-Fokker 614 was een bekend voorbeeld. Dit toestel uit de jaren zeventig werd geen succes, er zijn er slechts 19 van gebouwd. Op EBACE was Honda Aircraft Company vertegenwoordigd met twee HondaJets met motoren op de vleugel in plaats van er onder. Het ziet er eigenlijk niet uit, maar schijnt wel effectief te zijn door een lagere luchtweerstand bij hoge snelheden. De HondaJet behoort tot de categorie ‘very light jets’ en biedt plaats aan 5 of 6 passagiers. Eén vlieger kan het toestel bedienen.

Interieur HondaJet ©Remco de Wit

Stil
De Cessna (Textron) Citation Longitude maakte zijn Europese debuut op EBACE. Er vliegen in Europa meer dan 1.700 Cessna jets en turboprops rond, dus er is zeker een markt voor de Longitude. De cijfers van dit paradepaardje zijn ook indrukwekkend met een range van ruim 6.400 kilometer, 12 zitplaatsen en een inpandige bagageruimte. Daarbij is het toestel ook nog eens de stilste in zijn klasse. Op de static display waren meer Cessna toestellen aanwezig, zoals de Citation Latitude, Citation M2 en zelfs een turboprop Grand Caravan.

Rotors
Wie op zoek was naar een business helikopter kwam op EBACE goed aan zijn trekken. De wentelwiek kan voor zakenmensen en VIP’s toch een handig vervoermiddel zijn in dichtslibbende grootstedelijke agglomeraties. Buiten op de static display was geen enkele helikopter aanwezig. De grote helikopterfabrikanten Airbus Helicopters, Bell en Leonardo kozen voor een stand met helikopter in de Palexpo. Aan belangstelling geen gebrek.

Interieur Leonarde AW109SP GrandNew ©Remco de Wit

Nederlands tintje
Op EBACE 2017 waren vijf Nederlandse bedrijven vertegenwoordigd. Naast de ‘usual suspects’ KLM Jet Center, Jet Support en Fokker Services hadden ook FBO One en ADSE een stand in een van de reusachtige tentoonstellingshallen. FBO One is een Amsterdams Softwarebedrijf met een wereldwijde klandizie. Het bedrijf levert softwarepakketten aan Fixed Base Operators. ADSE met vestigingen in Hoofddorp en Zwitserland is een consultancy bedrijf op het terrein van mobiliteit, luchtvaart en defensie.

Stand KLM Jet Center en Jet Support ©Remco de Wit

Debuut
Hij was al een paar dagen op Teuge Airport te zien, maar beleefde op EBACE zijn officiële Europese debuut: de Piper M600. Het topmodel van de eenmotorige Piper-serie heeft een geheel nieuw ontworpen vleugel en geavanceerde Garmin navigatieapparatuur. De zeszitter met turboprop kruist met een snelheid van 500 kilometer per uur en heeft een vliegbereik van ruim 2.700 kilometer. Een andere opvallende verschijning op EBACE kwam van Cirrus. De vliegtuigbouwer uit Duluth presenteerde zijn Vision Jet, een James Bond-achtig toestel met een kleine straalmotor op de romp, een V-staart en een parachute voor noodgevallen. Ook dit toestel was al even in Nederland (Eelde) geweest. Beide toestellen kregen tijdens EBACE hun certificatie.

Cirrus Vision Jet ©Remco de Wit

Miljonair
‘Wie in de luchtvaart miljonair wil worden, kan het beste als miljardair beginnen’, zo luidt een oud gezegde. Op EBACE was daar weinig van te merken. Het was alles luxe, welvaart en overdaad wat de klok sloeg. Er wordt kennelijk goed verdiend, zowel door de kopers van bizjets als door de vliegtuigfabrikanten en alles wat daar mee samenhangt: inrichting, catering, verzekering, stalling, onderhoud, registratie met een kenteken van Aruba. Uw verslaggever behoort niet tot dit wereldje, maar kon toch voor één dag verzuchten: EBACE maked me feel … like a millionaire!*.

©Remco de Wit
Vertrekkende Global Express ©Remco de Wit

*The Millionaire Waltz is een nummer van de Britse popgroep Queen, geschreven door Freddie Mercury. Het wordt algemeen beschouwd als de opvolger van de wereldberoemde Bohemian Rhapsody.

Tags

Gerelateerde artikelen

Remco de Wit

Redacteur / fotograaf. Remco is jurist, communicatie-adviseur en luchtvaartfotograaf. Hij volgt de ontwikkelingen in de luchtvaart op de voet en legt ze graag op foto vast. Bovendien levert Remco ook tekst-bijdragen voor Up in the Sky.