Transavia vindt de uitspraak van de rechtbank in een zaak over een schadevergoeding onbegrijpelijk, zo laat de maatschappij aan Up in the Sky weten. De rechter stelde eerder deze maand dat agressie onderdeel is van het dagelijkse werk van luchtvaartmaatschappijen, en dit dus geen aanleiding kan zijn voor Transavia om een vlucht te annuleren zonder compensatie te verstrekken.
Mishandeling
In 2015 hield een gezagvoerder van de maatschappij twee overlastgevende passagiers na aankomst op Barcelona Airport staande om hun identiteit te achterhalen, waarna hij door hen mishandeld werd en lichte verwondingen opliep. De crew van het vliegtuig voelde zich daardoor niet meer in staat om veilig met passagiers naar Amsterdam te vliegen, en keerde zonder hen terug.
De passagiers van de geannuleerde vlucht liepen bijna vijf uur vertraging op, en een deel van hen eiste daarom compensatie van Transavia. De budgetmaatschappij wilde dit niet betalen omdat er volgens haar sprake was van buitengewone omstandigheden, maar de rechter ging daar niet in mee en stelde dat de piloot verkeerd gehandeld had door niet op de autoriteiten te wachten.
Onbegrip
Transavia begrijpt niets van de uitspraak. Een woordvoerster van de maatschappij zegt tegen Up in the Sky dat het niet zozeer om het geldbedrag gaat, maar om de uitspraak van de rechtbank dat agressie nu eenmaal bij de luchtvaart hoort en er daarom geen sprake was van buitengewone omstandigheden.
Het bedrijf stelt:
“We vinden de uitspraak van de rechter onbegrijpelijk, omdat hierin gesteld wordt dat agressie onderdeel is van het dagelijks werk. Agressie is onacceptabel en niet alleen in de luchtvaart een toenemend probleem. We verwachten dat de overheid onze bemanning in bescherming neemt. Onze bemanningsleden zijn uitgebreid getraind, dit neemt echter niet weg dat de emotionele impact van agressie aan boord groot kan zijn. Agressie mag volgens ons nooit als normaal worden beschouwd. Het is voor luchtvaartmaatschappijen erg belangrijk dat agressieve passagiers worden vervolgd.”
“In deze zaak wordt het staande houden van agressieve passagiers en het overdragen aan de lokale politie ons aangerekend. De bemanning heeft conform training en de processen gehandeld door de passagiers staande te houden en aan te wijzen aan de lokale politie. Hierbij is de gezagvoerder door de agressieve passagiers aangevallen en gewond geraakt.”
“De impact van dit voorval zorgde ervoor dat de bemanning emotioneel niet meer in staat was de vliegveiligheid te garanderen voor de passagiers van de terugvlucht. Daarop hebben zij hun verantwoordelijkheid genomen en besloten de passagiers om te boeken op een andere vlucht. Het is heel vervelend dat de passagiers door deze onvoorziene omstandigheid verlaat op hun bestemming aankwamen. We begrijpen niet dat de rechtbank dit geen onvoorzienbare omstandigheid vindt.”
Het is voor Transavia niet mogelijk om in beroep te gaan tegen de uitspraak.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!