Bedrijven uitgelichtNieuws

Gastvrij door de security service

Door alle drukte op Schiphol de afgelopen tijd, is de beveiliging enorm in het nieuws. I-SEC Nederland (I-SEC) is één van de bedrijven die dit in opdracht van Schiphol voor zijn rekening neemt. Met ruim 1500 beveiligers verdeeld over Vertrekhal 1, 1A en 2, de crew- en personeelsdoorgangen en het VIP center, is I-SEC nu het grootste beveiligingsbedrijf op de luchthaven Schiphol. Up in the Sky sprak met Karl Abels en Nihat Polat over I-SEC, beveiliging en het Gastvrij concept dat door I-SEC is ontwikkeld.

Karl Abels werkt sinds 2003 als Duty Manager bij I-SEC. Naast operationeel verantwoordelijke is hij verantwoordelijk voor het I-SEC Gastvrij programma. Nihat Polat is sinds 2002 werkzaam op de luchthaven en sinds 2003 bij het beveiligingsbedrijf. Hij is teamleader en als meewerkend voorman verantwoordelijk voor een team lane agents (beveiligers). Daarnaast is hij ambassadeur van I-SEC Gastvrij.

Nihat Polat

Beveiliging
I-SEC verzorgt de beveiliging bij de overgang van het openbare gedeelte van de luchthaven naar het beveiligde gebied. Ze vormen de lijn tussen het openbare gebied op Schiphol en (bij toegang tot het niet-Schengen gebied) de Koninklijke Marechaussee. Dit zijn de bekende checks waar alles in bakjes door de X-Ray scanner moet en waar passagiers indien nodig gefouilleerd worden.

Struggle
Voor passagiers is dat vaak niet het leukste deel van de reis. Dat merken de beveiligers natuurlijk ook. Abels zegt: “Dat is soms best een struggle . Overal op Schiphol krijgen de passagiers wat, een ticket, een boarding pass, een kopje koffie. Bij de security service kunnen ze mogelijk iets kwijtraken. Iedere beveiliger kan zich echter verplaatsen in de schoenen van een passagier. Daarom kunnen wij met het gastvrij werken een groot verschil maken.”

Karl Abels

Gastvrij
In 2012 is I-SEC daarom gestart met Gastvrij Werken. Alle medewerkers hebben workshops gevolgd waarin ze getraind zijn in gastvrijheid. Misschien niet de meest voor de hand liggende vaardigheid voor een beveiligingsbedrijf, maar voor I-SEC erg belangrijk. Polat: “gastvrij werken wil eigenlijk niets anders zeggen dan een stapje harder lopen voor de gast. Wij hebben het bijvoorbeeld niet over pax, maar over gasten.”

Vermarkten
En dat slaat aan. Gastvrij is nu uitgegroeid tot een heus product. Met de Security Guest Experience traint I-SEC sinds kort ook andere organisaties in het Gastvrij concept. Een organisatie hoeft niet werkzaam te zijn in de luchtvaart om baat te hebben bij het invoeren van deze manier van denken en werken. Abels: “er is interesse vanuit de hele wereld voor I-SEC Gastvrij. Binnenkort praten we in Canada en Turkije”.

Ambassadeurs
Vorig jaar heeft Abels een nieuw project opgestart. Hij vormde in eerste instantie een klein team van Ambassadeurs die samen continu bijdragen aan de aandacht voor die manier van werken. Ondertussen is de groep gegroeid tot zo’n 80 Ambassadeurs. Abels: “Onze Ambassadeurs zijn allemaal medewerkers met veel hart voor de zaak en plezier in het werk. Hun opdracht is om dat uit te stralen naar de rest van de werknemers en naar onze gasten.” Ook zijn zij de vriendelijke collega die gevraagd dan wel ongevraagd de eigen collega van feedback voorziet.

Cultuur
Aandacht voor je collega’s is ook een belangrijk onderdeel van de cultuur van I-SEC. Bij het bedrijf heeft het management zelf ook op de werkvloer gestaan en dat merken de medewerkers. “Ons management kan zich goed inleven in ons werk. Ook zij hebben onregelmatige diensten gedraaid en gekke dingen mee gemaakt.”

Delicatesse
Want je komt de gekste dingen tegen als beveiliger; Polat: “slangen, reptielen, grote hoeveelheden cash, ook drugs kom je nog met enige regelmaat tegen, vaak op intieme plekken. Alles ben ik al tegengekomen. Er kwam een keer een man met een stel duiven in de mouwen van zijn colbert. Bleek een delicatesse te zijn in het land waar hij vandaan kwam…”

Samenwerking
Abels: “We hebben een keer gehad dat iemand een vuurwapen in een tas door de X-Ray had gevoerd. Na onderzoek bleek het te gaan om een passagier die helemaal was vergeten dat zijn wapen nog in zijn tas zat. De vergunning was prima in orde, de locatie natuurlijk niet. Dan zie je ook de uitstekende samenwerking tussen I-SEC; Schiphol en de KMAR. Op zo’n moment komt van alle kanten opgeleid personeel om het op overheidsniveau over te nemen.”

Over deze rubriek
De rubriek Uitgelicht is sponsored content en biedt bedrijven de kans zich te presenteren.

Tags

Gerelateerde artikelen

Bedrijven Uitgelicht

De rubriek Bedrijven Uitgelicht is sponsored content en biedt bedrijven de kans zich te presenteren.
Ook in deze rubriek? Neem contact met ons op!