LongreadNieuws

I got the (Fraser) Blues | Longread

Red Arrows, Patrouille de France, Frecce Tricolori. Een bekend rijtje als het gaat om militaire demoteams. Voor Noord-Amerika kun je de Thunderbirds, Blue Angels en Snowbirds daaraan toevoegen. Aerobatic of flying formation teams met een civiele achtergrond zijn echter een stuk minder bekend. In ons land heb je natuurlijk de Fokker Four met hun gele Fokker S-11 toestellen en de Seagull Formation op vliegveld Hoogeveen. En internationaal gezien timmert het Breitling Jet Team behoorlijk aan de weg met hun L-39 Albatros straaljagers. Maar wie heeft er ooit gehoord van de Fraser Blues? Up in the Sky stelt in dit artikel het flying formation team uit British Columbia (Canada) aan u voor.



Fraser Valley
Het Fraser Blues Flying Formation Team is 15 jaar geleden opgericht door enthousiaste vliegers met een civiele en ex-militaire achtergrond. Het team verzorgde zo’n 30 optredens per seizoen. Hoewel het team niet meer op regelmatige basis air displays verzorgt, blijft men daarmee doorgaan op ad hoc basis. De naam ‘Fraser Blues’ verwijst naar Fraser Valley, de vallei waarin de thuisbasis van het formation team ligt. De vallei met daarin de Fraser River ligt in het zuidwestelijk gedeelte van British Columbia.

©Joost de Wit

Piaggio look-a-like
Het Fraser Blues team vliegt met de Ryan Navion, een in Europa vrij onbekend eenmotorig propellervliegtuig, dat nog het meest lijkt op de Piaggio P149. North American heeft het vierpersoons toestel aan het eind van de Tweede Wereldoorlog ontworpen voor de civiele markt, maar ook de US Air Force, Army en Air National Guard hebben ermee gevlogen (type aanduiding L-17/U-18). De militairen gebruikten het toestel voor verbinding, training en vervoer van personen en vracht. In 1948 heeft Ryan Aeronautical Company het ontwerp gekocht en het toestel daadwerkelijk gebouwd. Midden jaren vijftig nam de Tubular Steel Corporation (TUSCO) het stokje van Ryan over. In totaal zijn er zo’n 2.600 toestellen gebouwd in verschillende uitvoeringen. Er vliegen zelfs tweemotorige Navions rond.

©Joost de Wit
©Joost de Wit

Korte banen
Het Fraser Blues team heeft Langley Regional Airport in British Columbia als thuishaven. Niet verwonderlijk, want George Miller, de leider van het team, is de airport manager van dit vliegveld. Langley heeft ongeveeer 25.000 inwoners en maakt deel uit van Greater Vancouver Regional District. Het stadje ligt op ongeveer een uur rijden van Vancouver. Direct ten oosten van Langley ligt een klein, maar druk vliegveld. Het wordt vooral gebruikt door general aviation, maar had vroeger ook een lijndienst naar Victoria Airport Water Aerodrome op Vancouver Island. Het vliegveld beschikt over twee korte startbanen van 600 en 800 meter lengte. Meer dan 50 bedrijven zijn gevestigd op het veld, waaronder veel (helikopter) vliegscholen en onderhoudsbedrijven. Bovendien heeft het Canadian Museum of Flight op Langley Airport zijn thuisbasis.

Langley Regional Airport ©Joost de Wit
Canadian Museum of Flight ©Joost de Wit

Imposant
Fraser Blues team leader George Miller heeft een lange en imposante carrière achter de rug bij de Royal Canadian Air Force. Zo was hij een tijd gestationeerd in Europa, waar hij vloog op de F-86 Sabre en CF-104 Starfighter. Ook maakte hij deel uit van de Golden Hawks, het eerste jet aerobatic team van Canada. Ten slotte was hij ook team leader van Canada’s huidige aerobatic team de Snowbirds. Guy, de zoon van George, is eveneens vlieger bij de Fraser Blues.

George Miller ©Joost de Wit
©Joost de Wit
©Joost de Wit
©Joost de Wit
©Joost de Wit

Tags

Gerelateerde artikelen

Remco de Wit

Redacteur / fotograaf. Remco is jurist, communicatie-adviseur en luchtvaartfotograaf. Hij volgt de ontwikkelingen in de luchtvaart op de voet en legt ze graag op foto vast. Bovendien levert Remco ook tekst-bijdragen voor Up in the Sky.