easyJet's William Vet bij de eerste A320neo van de maatschappij ©Up in the Sky

EasyJet wil meepraten over Schiphol

De tweede maatschappij op Schiphol, easyJet, wil graag meepraten over de toekomstige ontwikkeling van de luchthaven.

Van alle maatschappijen op Schiphol zit alleen KLM aan tafel bij de gesprekken over de toekomst van de luchthaven, via de Omgevingsraad Schiphol.



Omgevingsraad Schiphol
De Omgevingsraad Schiphol (ORS) is de opvolger van de Alderstafel en de Commissie Regionaal Overleg Schiphol en bestaat sinds 1 januari 2015. In de ORS zitten vertegenwoordigers van de omliggende gemeenten van de luchthaven, afgevaardigden van het ministerie, LVNL, BARIN, KLM, Schiphol, de provincies en vertegenwoordigers van de omwonenden. Vorig jaar vroeg staatssecretaris Dijksma de ORS advies over de toekomst van Schiphol na 2020. De afspraken die zijn gemaakt aan de Alderstafel, lopen tot en met 2020.

BARIN
In de ORS, waar nu wordt gesproken over de groei van Schiphol na 2020, zit KLM als enige maatschappij aan tafel. Alle andere maatschappijen worden vertegenwoordigd door de BARIN, waar KLM ook weer in zit. De vice-voorzitter van de BARIN is Harm Kreulen, directeur KLM Nederland.

Invloed
EasyJet zou, als tweede speler op de luchthaven, zelf dan ook graag aanschuiven bij het overleg. EasyJet countrymanager Nederland William Vet: ”We zijn al 21 jaar een betrouwbare partner in Nederland. We doen wat we zeggen.” Sinds begin 2015 heeft easyJet een basis op Schiphol en is met zes miljoen passagiers per jaar de op één na grootste maatschappij, na KLM. Vet ziet dan ook een grotere rol voor de maatschappij bedeeld. “Ik zou graag aanschuiven bij de ORS.”

Spuigaten
Up in the Sky sprak Vet tijdens de aflevering van de eerste A320neo aan easyJet. Eén van de eerste bestemmingen van het nieuwe toestel, is Amsterdam.. Volgens Vet is op Schiphol nog ruimte voor groei. “Ja, het is druk op Schiphol. Maar het is altijd druk op Schiphol, het liep niet de spuigaten uit de afgelopen tijd”, zo zegt hij.

Goed bemand
“De helft van onze passagiers reist met alleen handbagage. Zeker de zakenreiziger wil kort van tevoren op Schiphol aankomen”, zegt Vet. Dat verloopt volgens hem, ondanks andere geluiden daarover, goed. Hij legt uit dat easyJet de planning ruim van tevoren aan de luchthaven heeft doorgegeven. “De securitylanes in vertrek 3 en 4 waar wij gebruik van maken zijn altijd goed bemand.”

Gate tekort
“Dit systeem werkt vandaag en morgen ook nog.” Op de wat langere termijn moet er wel wat gebeuren volgens Vet. “Uit berekeningen blijkt dat na 2020 vijf zogenaamde ‘quick turn around gates’ (aan de H-pier, red) te weinig zijn.” Dat lost de nieuw te bouwen A-pier niet op volgens de countrymanager. “De A-pier zorgt met name voor meer capaciteit van de wide-body’s. Er kunnen wel kleinere toestellen staan, maar de tijden zullen veel overlappen met de grote jongens. Er wordt nu opnieuw gekeken waar de bottleneck in de capaciteit zit. Voorstellen om hier verandering in te brengen, gaan naar de investeringstafel van Schiphol.”

Maximaliseren
EasyJet was het niet eens met de capaciteitsdeclaratie zoals die in het Operationeel Overleg Schiphol (OSO) werd voorgesteld. Vet: “Wij vinden dat er maximaal gebruikgemaakt moet worden van de slots die beschikbaar zijn.” Deze zomer is er een beperking op het aantal inschrijvingen gekomen. Daardoor is er de kans dat niet alle slots worden benut. “Daarom waren wij tegen de door Schiphol voorgestelde capaciteitsdeclaratie”, zegt hij. Ook TUI en Corendon waren tegen.

Rem
“Nu loop je het risico dat je na dit jaar terugkijkt en moet concluderen dat er minder dan de half miljoen beschikbare slots gebruikt zijn. Het gaat goed met de economie en er is markt voor die vluchten. Laten we groei met z’n allen ook mogelijk maken.” Op de vraag wie die groei dan belemmert, antwoordt hij diplomatiek. “Er wordt op de rem getrapt”, zegt Vet. “Niet alleen door de capaciteitsdeclaratie, maar ook op andere manieren.”

Middel
Vet ontkent niet dat er soms wachtrijen zijn op Schiphol. “Dat zijn operationele problemen, die moet je dus ook operationeel oplossen”, zegt hij. “Er wordt met de beperking van slotuitgifte naar een groot middel gegrepen.” Dat is in zijn ogen niet nodig. “Ja, de groei is sneller gegaan dan we allemaal dachten, maar de problemen zijn gewoon op te lossen.”

Volgend jaar
Vet zegt de planning voor easyJet op Schiphol volgend jaar zo goed als rond te hebben. Er komen routes bij. “Omdat er nog geen definitieve klap op is gegeven, kan ik niet zeggen welke. We kijken vooral naar de mogelijkheden”, zegt hij verwijzend naar het ACI rapport dat stelt dat Schiphol de meeste verbindingen van Europa heeft. “Welke route kan er nog bij”, is waar hij dan naar op zoek is.

Regio
Niet alleen op Schiphol is vraag naar meer vluchten. “De vliegvelden Rotterdam en Eindhoven draaien ook goed”, zegt Vet. “Er is duidelijk markt voor vluchten.” EasyJet wil ,ondanks dat Schiphol tegen de maximale capaciteit aanloopt, niet uitbreiden naar andere luchthavens in Nederland.

Capaciteitsuitbreiding
Er komt in de zomer van 2018 een kleine capaciteitsuitbreiding. Er zijn nu het hele jaar door acht toestellen gestationeerd en in de zomer negen. “Volgend jaar komt het negende toestel eerder. Is dat nu nog in juli of augustus, volgend jaar is dat in juni. We hebben bij easyJet onze blik constant op groei gericht.”

About Joeri van Ormondt

Joeri van Ormondt
Hoofdredacteur. Joeri woonde vanaf z'n geboorte 'onder' de Zwanenburgbaan. Hij is MSc in de bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Joeri is mede-oprichter van Up in the Sky. Daarnaast is hij actief als logopedist.