Airbus heeft officieel bekendgemaakt om een verbeterde versie van de A380 te ontwikkelen. De fabrikant werkt aan de “A380plus”.
Het betreft een studie naar verbeteringen van het bestaande model op het gebied van efficiëntie en capaciteit.
Bewezen
“Het is een nieuwe stap voor ons iconische vliegtuig om de wereldwijde groeispurt in het vliegverkeer op te vangen,” aldus Airbus COO John Leahy. Hij voegde eraan toe dat de A380 zich bewezen heeft als oplossing voor de toenemende congestie op grote luchthavens.
Hier de details van het A380plus-programma op een rij:
Winglets
Een van de onderdelen binnen het programma is de ontwikkeling van nieuwe grotere winglets. De beoogde winglets hebben een hoogte van 4,7 meter, waarvan 3,5 meter vanaf de vleugel omhoog en 1,2 meter omlaag.
Vleugels
De vleugels worden op aerodynamisch gebied verbeterd. Hiermee moet -in combinatie met de nieuwe winglets- een brandstofbesparing van 4 procent worden bereikt.
Cabine
Een geoptimaliseerde cabine-indeling moet plaats bieden aan 80 extra zitplaatsen. Hiervoor wordt onder meer de ‘grand staircase’ aangepast naar een compactere versie.
Startgewicht
De A380plus krijgt een verhoogd maximaal startgewicht, de zogenaamde (MTOW, maximum take-off weight), van 578 ton. Hierdoor is het mogelijk om 80 passagiers extra te vervoeren over de bestaande reikwijdte. Ook kan met dezelfde capaciteit een grotere reikwijdte worden bereikt.
Onderhoud
De perioden tussen de onderhoudsmomenten worden opgerekt. Daarnaast moeten verbeterde systemen ervoor zorgen dat er minder onderhoudskosten zijn en de betrouwbaarheid vergroot wordt. Uitval van toestellen moet hiermee verminderen.
Volgens Airbus zorgen de maatregelen voor een kostenbesparing van 13 procent per stoel, ten opzichte van de bestaande A380.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!