Air France heeft de cabinevakbonden SNPNC en UNSA een nieuw voorstel gestuurd met de voorwaarden voor low-cost carrier Boost. De vakbonden moeten het voorstel goedkeuren om de maatschappij op te kunnen richten, meldt Air-Info.
Laatste voorstel
Het voorstel wordt door het management van Air France omschreven als het ‘laatste voorstel’. Beide vakbonden hebben tot 11 juli om het voorstel goed te keuren. Als dat niet gebeurt, kan Boost niet worden opgericht. De maatschappij moet in 2018 van start. In een eerder stadium stemde vakbond UNAC al wel in met het voorstel.
Garanties
In het nieuwe voorstel geeft Air France garanties aan het cabinepersoneel. De maatschappij wil meer personeel voor Boost aannemen. Cabinepersoneel van Air France is bang dat zij gedwongen overgeplaatst worden naar Boost, waar de salarissen lager liggen. Ook is Air France bereid om de dienstroosters aan te passen. De nieuwe afspraken moeten voor een periode van vijf jaar gemaakt worden.
Onderhandelingen
De onderhandelingen over de low-cost dochter verlopen moeizaam vanaf het moment dat Air France aankondigde de maatschappij op te richten. In februari werden de onderhandelingen gestaakt. Pilotenvakbond SNPL was toen al akkoord met de oprichting.
Concurrentie
Boost moet met een vloot van A320’s, A330’s en A340’s de concurrentie aangaan met de Europese low-cost carriers. Air France-KLM investeert de komende jaren miljarden in het project.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!