Maatregelen KLM en Schiphol werpen vruchten af

De maatregelen die KLM en Schiphol hebben genomen om de grote passagiersstromen in goede banen te leiden, lijken hun vruchten af te werpen. Zowel Schiphol als KLM laten desgevraagd aan Up in the Sky weten dat alles goed verlopen is op de eerste piekdagen van de zomervakantie. Op vrijdag, zaterdag, zondag en maandag reisden meer dan 200.000 passagiers per dag via de luchthaven.



Rolletjes
Waar het in de meivakantie nog behoorlijk in de soep liep op de drukke dagen, loopt alles op Schiphol vooralsnog op rolletjes. Na de hectisch verlopen meivakantie, zegde Schiphol toe vaker alle securitylanes open te stellen èn er kwamen drie nieuwe lanes bij. “In de periode van 1 juli tot en met 31 augustus zijn 25 procent meer lanes open dan gebruikelijk,” aldus een woordvoerder van Schiphol. “Er worden 350 tot vierhonderd extra beveiligers ingezet.”

Anders
“De afgelopen dagen waren er geen wachtrijen. Hier en daar een klein piekje van vijf minuten, maar er was een goede doorloop,” laat de woordvoerder van KLM weten. “Ook onze maatregelen hebben daarbij goed geholpen.” KLM stelt de incheckbalies eerder open en verdeelt de vluchten over de balies in vertrekhal 1 en 2 anders. De maatschappij roept passagiers niet langer op zich voor vluchten binnen Europa drie uur van tevoren op de luchthaven te melden.

Gewoon
Schiphol groeit dit jaar onverminderd hard door. De luchthaven waarschuwde in april dat dit jaar meer dan honderd piekdagen kent; met meer dan 200.000 vertrekkende en aankomende passagiers. Voor de zomermaanden zette Schiphol de topdrukte dagen op een rij; dit is voor de helft van alle dagen in juli en augustus het geval. De luchthaven spreekt van topdrukte als er meer dan 75.000 passagiers aankomen of vertrekken. Heel de maand juli en augustus, is het ‘gewoon druk’.

Nodig
Afgelopen vrijdag reisden ruim 220.000 passagiers via Schiphol, zaterdag zo’n 201.000, zondag 219.500 en maandag circa 217.000. Logischerwijs ligt de grootste druk in het begin van de vakantie op vertrek en aan het eind, bij aankomst. In juli en augustus zijn in vertrekhal 1 alle securitylanes van 06:00 uur tot 20:00 uur open. In vertrekhal 2, waar twee extra lanes bij zijn gekomen voor passagiers, is dat in principe ook het geval. “Tenzij blijkt dat dit niet nodig is,” aldus Schiphol.

Netjes
Om de sfeer er ondanks de drukte in te houden, zorgt Schiphol voor entertainment in de vorm van muziek en worden flesjes water uitgedeeld. Ook helpt het kantoorpersoneel een handje mee in de terminal. “Daardoor is er 30 procent meer operationeel personeel voor assistentie, zoals het wegwijs maken van reizigers en zorgen dat het bagageproces netjes verloopt.”

About Eva Schouten

Eva Schouten
Senior editor. Eva is financieel-economisch journalist met een bijzondere belangstelling voor de luchtvaartsector. Behalve voor Up in the Sky, werkt Eva als freelancer voor het Algemeen Dagblad en andere kranten van De Persgroep.