‘Belang Air France-KLM in Kenya gehalveerd’-update

Het belang van Air France-KLM in Kenya Airways wordt begin augustus naar alle waarschijnlijkheid teruggebracht van 26,73 procent nu, tot 13,7 procent. Dat schrijft persbureau Bloomberg op basis van een bericht van de ceo van de Keniaanse luchtvaartmaatschappij aan haar aandeelhouders.



Aangepast
Volgens Bloomberg wordt de bestaande joint-venture tussen de maatschappijen aangepast. Het noodlijdende Kenya Airways wil 7,5 miljard nieuwe aandelen uitgeven, door bestaande aandelen te splitsen. KLM werkt sinds 1995 al samen met de Afrikaanse maatschappij; sinds het samengaan van Air France en KLM in 2004, hebben de drie een joint-venture.

Elbers
Air France-KLM steekt in totaal 76,5 miljoen dollar in Kenya Airways, in cash en via de aandelenconstructie. Ook wordt het aantal leden van de moedermaatschappij van KLM in de raad van bestuur van Kenya Airways, teruggebracht van twee tot één. Begin dit jaar stapte KLM-ceo Pieter Elbers uit de raad van commissarissen van Kenya, dat staat los van de nieuwe financieringsplannen. Deze plannen worden op 7 augustus ter goedkeuring voorgelegd aan de aandeelhouders van Kenya.

Noodzakelijk
KLM laat weten dat de maatschappij sinds 1996 een van de twee belangrijkste aandeelhouders in Kenya Airways is en daarom de financiële reorganisatie steunt. “Kenya Airways speelt een ontzettend belangrijke rol in het Afrikaanse netwerk van KLM, met Nairobi als belangrijke hub. De steun aan Kenya Airways is noodzakelijk om de leidende positie van KLM op het Afrikaanse continent en onze mogelijkheden voor verdere groei te waarborgen,” aldus KLM.

Condities
“Samen met Kenya groeien we in het aantal bestemmingen in Afrika en de Indische Oceaan.” KLM stelt een slot op Heathrow beschikbaar aan Kenya, de Afrikaanse maatschappij maakt gebruik van de verschillende it-systemen en krijgt management support. “Daarna, en slechts onder van tevoren opgestelde condities, wordt mogelijk ook een bedrag van maximaal 25 miljoen dollar cash geïnvesteerd,” laat KLM weten.

Overheid
“Deze mogelijke bijdrage is overigens veel lager dan de jaarlijkse opbrengst van KLM’s partnerschap,” voegt KLM daaraan toe. “Naast de steun van KLM ontvangt Kenya Airways steun vanuit de Keniaanse overheid ter waarde van 1 miljard dollar en lokale banken investeren ruim 200 miljoen dollar.”
Vorig jaar kondigde de Afrikaanse maatschappij al een grote reorganisatie aan, in een poging het bedrijf weer winstgevend te maken. Sindsdien is de vloot verkleind, het personeelsbestand ingekrompen en zijn onrendabele routes geschrapt.

About Eva Schouten

Eva Schouten
Senior editor. Eva is financieel-economisch journalist met een bijzondere belangstelling voor de luchtvaartsector. Behalve voor Up in the Sky, werkt Eva als freelancer voor het Algemeen Dagblad en andere kranten van De Persgroep.