Het is vandaag precies drie jaar geleden dat de MH17 boven Oekraïene werd neergehaald. Uit deze ramp kunnen lessen worden gehaald, die Adrian Young, luchtvaartconsultant van To70, in het tijdschrift ERA beschrijft.
Conflict
Landen moeten volgens hem allereerst herkennen wanneer er een conflict is in een land en dat het misschien invloed kan hebben op vluchten boven het gebied. “Dit is het moeilijkste aspect omdat het bestaan van een risico niet alleen een technische kwestie is, maar ook een politieke. Toegeven dat er een gewapend conflict is dat kan leiden tot het neerhalen van vliegtuigen is niet altijd makkelijk om te doen”, schrijft Young in het artikel.
Verspreiding
Ook zegt hij dat de effectieve verzameling en verspreiding van informatie over conflictgebieden essentieel is. “Een stap waar ICAO en sommige luchtvaartautoriteiten mee bezig zijn. Het verzamelen van hoogwaardige informatie en de tijdige verspreiding ervan kan ingewikkeld zijn”, aldus Young.
Informatie
Als laatste punt noemt Young dat maatschappijen betere informatie over conflictgebieden moeten opnemen in de risicobeoordelingen die al worden gemaakt als onderdeel van het veiligheidsmanagementsysteem.
Herdenking
Maandagmiddag is de herdenking van de ramp met de MH17 en wordt het Nationaal Monument MH17 onthuld.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!