Greenpeace: KLM en Schiphol moeten krimpen

De beste oplossing om de drukte op Schiphol tegen te gaan, is door KLM en het totale aantal vluchten vanaf de luchthaven te laten krimpen. Dat schrijft Faiza Oulahsen, campagneleider Klimaat & Energie van Greenpeace, in een opiniestuk voor het Financieele Dagblad.



Ongekende groei
Volgens Oulahsen is het vliegverkeer al veel te hard gestegen: “De afgelopen jaren kende de groei van Schiphol zijn weerga niet. Ondanks verzet van bewoners en verloren rechtszaken voor overschrijding van geluidsnormen, kreeg Schiphol toch een extra baan. Ook tijdens de recessie groeide het passagiersaantal met procenten per jaar en vorig jaar zelfs met 9% tot 63 miljoen passagiers, bijna 500.000 vluchten!”

Milieu
Dat KLM en Schiphol nu verder willen groeien, is volgens de Greenpeace-activiste erg slecht voor het milieu: “Terwijl we als de wiedeweerga moeten afkicken van kolen, olie en gas en de transitie naar duurzame energie moeten versnellen om onder 1,5 graad temperatuurstijging te blijven, zetten KLM en Schiphol schaamteloos in op groei. De luchtvaart is zeg maar de Verenigde Staten op het gebied van klimaat: een grote vervuiler die koppig weigert mee te doen.”

Concurrentievoordeel
Dat andere vormen van langeafstandsvervoer niet met het vliegtuig kunnen concurreren, komt volgens Oulahsen door een oneerlijk concurrentievoordeel: “Er wordt geen btw geheven over vliegtickets en geen accijns op kerosine. Terwijl in Europa gemiddeld 48 cent belasting per liter brandstof wordt betaald voor wegverkeer, wordt er over kerosine nul komma nul belasting geheven.” Greenpeace wil daarom dat de luchtvaart meer gaat betalen.

Oplossing
“Voor de groeipijnen van de KLM en Schiphol is er maar een oplossing: stoppen met groeien. Bespaar ons de luchtvaartsoap die inmiddels neerkomt op een slinkse campagne om de groei vrij baan te geven. Of beter gezegd een extra landingsbaan. Dus beste heer Elbers en heer Nijhuis: stop met zeuren. Start met krimpen”, zo besluit de activiste haar betoog.

About Redactie

Redactie
Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het betere luchtvaartnieuws.