Budgetmaatschappij Wizz Air maakt vaart met een plan om vluchten naar het Verenigd Koninkrijk na de Brexit veilig te stellen. Topman József Váradi wil de capaciteit naar het VK zelfs vergroten, maar heeft daarvoor een Britse Air Operators Certificate (AOC) nodig, zo zei Váradi woensdag.
Onzeker
De topman verwacht niet dat er vroegtijdig een luchtvaartovereenkomst tussen het VK en de EU wordt gesloten. Ook is de toekomst onzeker volgens Váradi. “Het probleem is dat we niet kunnen speculeren over de situatie. We kunnen de situatie niet beïnvloeden, we weten gewoon niet hoe het afloopt.” Varadi hoopt consequenties voor te zijn door al voor de Brexit een Britse vlieglicentie te bemachtigen. Hij wil na de zomer de AOC geregeld hebben.
Prioriteit
Prijsvechter Ryanair drong er eerder bij de Britse regering op aan om van de luchtvaart een prioriteit te maken binnen de Brexit-onderhandelingen. Zonder een post-Brexit plan kunnen er (tijdelijk) geen vluchten plaatsvinden tussen de EU en het VK. Het VK maakt vanaf dan geen deel meer uit van het Open Skies verdrag.
EasyJet
Concurrent easyJet heeft op vergelijkbare wijze een AOC aangevraagd, maar juist binnen de EU. Donderdag werd de eerste vlucht uitgevoerd onder de nieuwe Oostenrijkse vlieglicentie. De maatschappij heeft in Wenen het hoofdkantoor van easyJet Europe.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!