Het ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzoekt alternatieven voor de indeling van het luchtruim rond Lelystad Airport. Staatssecretaris Sharon Dijksma maakte vrijdag in een brief aan de Kamer bekend dat er een second opinion komt.
Bezorgd
Er ontstond veel bezorgdheid toen de vliegroutes van en naar Lelystad gepresenteerd werden. De provincies Gelderland en Overijssel zijn ontevreden over de lage vlieghoogte van en naar Lelystad. De vliegroutes zijn gepland op minimaal 1.800 meter hoogte. Ook vreesde men voor het voortbestaan van vliegveld Teuge. De minister belooft dat onderzocht wordt hoe de impact beperkt kan worden.
Alternatieven
Deze zomer worden de effecten op de activiteiten op vliegveld Teuge in kaart gebracht en alternatieven verkend. Dijksma hoopt in november de definitieve indeling vast te stellen om de openingsdeadline van Lelystad niet in de weg te zitten.
Verwachtingen
Na een gesprek met de provincies een paar weken gelden zei Dijksma dat het ministerie bereid is te onderzoeken of er aanpassingen mogelijk zijn. Dijksma voegde eraan toe dat men niet te hoge verwachtingen moet hebben. Ze benadrukte dat de indeling van het luchtruim uiterst ingewikkeld is.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!