Luchtvaartmaatschappij Baltia Airlines bestaat al 27 jaar, maar heeft tot op de dag van vandaag nog geen enkele passagier vervoerd. De Amerikaanse maatschappij wacht al sinds de oprichting op de benodigde certificering. Onder de nieuwe naam USGlobal Airways wil de directie de maatschappij nu een nieuw leven inblazen, zo schrijft de Britse Telegraph.
Trans-Atlantisch
Baltia werd in 1989 opgericht, in eerste instantie om non-stop vluchten uit te voeren tussen New York en Sint-Petersburg. Zover is het nooit gekomen. Het resultaat is een schuldenlast van zo’n 100 miljoen euro. Toch heeft USGlobal grote ambities. Op de website schrijft het de meest vooraanstaande luchtvaartmaatschappij van Amerika te willen worden op de trans-Atlantische markt.
Certificering
Het lukt de startup al van begin af aan niet om de certificering bij de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA rond te krijgen. Het eerste toestel was een Jumbojet van Cathay Pacific, een Boeing 747-200. De vergunning voor de route naar Rusland werd niet verleend omdat Baltia onvoldoende startkapitaal had. Later, in 2009 schafte men een 747-200 aan van Pakistan International Airlines, overigens zonder motoren. Dit toestel is uiteindelijk gesloopt.
Northwest
In 2011 kwam de nieuwste aanwinst, een Boeing 747-200 van het voormalige Northwest Airlines, in de kleuren van Baltia. Voor de zevende keer werd een aanvraag bij de FAA geweigerd. Dit keer door problemen met de evacuatieglijbanen. Baltia verhuisde van thuisbasis New York naar Michigan, in de hoop daar meer succes te hebben bij de luchtvaartautoriteit.
De vlucht naar Michigan bleek achteraf de enige en laatste die de 747 voor Baltia heeft gevlogen, zonder passagiers:
Zuiniger
Om de kans op certificering te vergroten werd in maart 2016 besloten een nieuwer en zuiniger toestel te leasen ter vervanging van de Jumbojet. De oude 747 was met 37 jaar inmiddels behoorlijk op leeftijd. De keuze viel op een Boeing 767-300 van Kalitta Air. Hiervoor is een intentieovereenkomst getekend.
Vertrouwen
De directie van USGlobal heeft er weer vertrouwen in. “Onze nieuwe luchtvaartmaatschappij is goed op weg in het proces van herstructurering, reorganisatie en herfinanciering”, aldus CEO Anthony Koulouris in een verklaring tegen Inside Travel Report. Wanneer de eerste vlucht vertrekt, is nog niet bekend. Het is nog wachten op de certificering.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!