KLMNieuwsNL nieuwsOnderwerpProfessionalSchiphol

Deur open voor nieuwe concurrent KLM-joint venture

KLM, Air France, Alitalia en Delta krijgen in de zomer van 2018 mogelijk te maken met nieuwe concurrentie op de verbindingen tussen Europa en Noord-Amerika. Luchtvaartmaatschappijen kunnen aanspraak maken op slots op de routes tussen Amsterdam en New York en Rome en New York, van de trans-Atlantische joint venture van Air France, KLM, Delta en Alitalia.



Deadline
Dat de slots nu op de markt komen, is een gevolg van een besluit van de Europese Commissie (EC) van ruim twee jaar geleden. Het gaat om starts en landingen voor het zomerseizoen van volgend jaar, op Schiphol, Rome en de New Yorkse luchthavens (JFK en / of Newark). Het betreft maximaal zeven slots per week op beide routes, dus dagelijkse verbindingen zijn mogelijk. De deadline om de slots aan te vragen verloopt op 17 augustus. Gegadigden kunnen zich melden bij de Britse firma Smith & Williamson, die hiervoor is aangewezen door de EC.

Vliegschema’s
De Europese toezichthouder bepaalde in mei 2015 dat een vergaand samenwerkingsverband van Air France, KLM, Alitalia en Delta groen licht kreeg, mits onder andere een aantal slots op de betreffende routes werd opgegeven. Het onderzoek naar de samenwerking tussen de maatschappijen, om te beoordelen of deze de concurrentie op de route beperkte -en daarmee passagiers dupeert- nam zo’n drie jaar in beslag. Binnen de joint venture delen de partners winst en verlies op routes tussen Europa en Noord-Amerika, ze maken afspraken over de prijzen van tickets, capaciteit en stemmen de vliegschema’s af.

Toezeggingen
In het najaar van 2014 stelde de EC, in een voorlopige conclusie, dat er zorgen waren van het effect van de samenwerking op het premium-vervoer tussen Parijs en New York en al het vervoer op de routes Amsterdam en New York en Rome en New York. Door het opgeven van de slots, codeshares open te stellen voor derden en interlinen mogelijk te maken, kwamen Air France, KLM, Alitalia en Delta tegemoet aan de zorgen van de Commissie. De toezeggingen hebben een looptijd van tien jaar.

Aanvraagformulier
Airlines die de slots willen bemachtigen, moeten daar wel een en ander voor doen. Smith & Williamson, via wie de aanvragen lopen, raadt geïnteresseerde maatschappijen allereerst “sterk aan” om de toezeggingen aan de Europese Commissie (dertig pagina’s) door te nemen. “Alvorens het aanvraagformulier in te vullen.” Dan moeten ze drie stappen doorlopen en die stappen hebben ook een deadline: minimaal zeven weken voordat de dealine verloopt voor het aanvragen van slots voor het betreffende IATA-seizoen. Dat is 5 oktober van dit jaar.

Anonimiteit
Voor die tijd moeten belangstellende maatschappijen Smith & Williamson informeren over het voornemen om te slots aan te vragen. Daarbij moeten de airlines al een indicatie geven van de start- en landingstijden. Vervolgens moeten ze informatie verstrekken over slotovereenkomsten die ze al hebben lopen op de betreffende luchthavens, zoals over lease of ruil. Tenslotte moeten ze aangeven of ze willen dat hun aanvraag anoniem wordt behandeld. “Airlines die dat niet wensen, wordt sterk aangeraden contact op te nemen met de slotcoördinator van de luchthaven in kwestie,” aldus de Britse firma.

Tags

Gerelateerde artikelen

Eva Schouten

Senior editor. Eva is financieel-economisch journalist met een bijzondere belangstelling voor de luchtvaartsector. Behalve voor Up in the Sky, werkt Eva als freelancer voor het Algemeen Dagblad en andere kranten van De Persgroep.