De cijfers over het eerste halfjaar van 2017 van de Air France-KLM-groep laten een stijging van het aantal passagiers zien. De winst is aanzienlijk hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De groep kon de kosten verder verlagen met 1 procent.
Passagiers
In het eerste halfjaar reisden 47 miljoen passagiers in de vliegtuigen van de groep. Dat waren er 6,5 procent meer dan in de vergelijkbare periode in 2016. De meeste groei werd in het tweede kwartaal geboekt met een plus van 7,5 procent. De capaciteit nam ook toe, maar minder hard dan het aantal passagiers. Hierdoor zaten de toestellen voller. De loadfactor steeg met twee procentpunten naar 87 procent.
Winst
In totaal noteerde de luchtvaartcombinatie een winst van 353 miljoen euro. Dit was geheel te danken aan het tweede kwartaal, daarin werd bijna een half miljard winst gemaakt; in het eerste kwartaal draaide de luchtvaartonderneming verlies. In het eerste halfjaar van 2016 was de winst 135 miljoen euro lager. Dat resulteerde in een plus van ruim 35 procent dit jaar.
Verreweg de meeste winst werd behaald dankzij de netwerkactiviteiten van Air France, KLM, HOP! en cargo. Het netwerk droeg 309 miljoen euro bij aan de winst.
Transavia
Point-to-point vervoerder Transavia zag na een slecht eerste kwartaal de resultaten in het tweede kwartaal in de zwarte cijfers komen. 34 miljoen euro werd er bijgeschreven ten opzichte van min 77 miljoen euro in het eerste kwartaal. Het aantal passagiers steeg in het eerste halfjaar met 20 procent naar 6,8 miljoen. De vliegtugen waren voor 89 procent gevuld. Voor heel 2017 wordt een positief resultaat verwacht.
Kosten
Ondanks dat er meer gevlogen werd, gingen de kosten omlaag, met 1 procent. Mede dankzij een lagere brandstofrekening. Het aantal fulltime banen werd met 700 verminderd. De productiviteit van het personeel steeg met 5,6 procent.
KLM
Aan de totale winst droeg KLM 301 miljoen euro bij. Air France nam 61 miljoen euro voor haar rekening. Als de winst wordt afgezet tegen de omzet had KLM een operating margin van 6,1 procent. AF zat op 0,8 procent.
Vooruitzichten
De Air France-KLM top zegt dat ze het moeilijk vindt in de toekomst te kijken, omdat er veel onzekerheid is. Het tweede halfjaar verwacht men een kleine winststijging. De kosten worden verder verlaagd en er wordt ingezet op 3 tot 3,5 procent meer passagierskilometers.
Ontwikkelingen
Pieter Elbers, de CEO van KLM, is positief over de ontwikkelingen. Dit schrijft hij in een column aan alle medewerkers van KLM. “We hebben eind 2014 een ambitie neergezet om Europa’s meest klantgerichte, innovatieve en efficiënte netwerk carrier te worden. Nu, 2,5 jaar later, durf ik te zeggen dat we goed op weg zijn om dat te worden”, aldus Elbers.
Kosten besparen
Ondanks de positiviteit is Elbers wel kritisch. KLM bezuinigde de afgelopen jaren al veel door banen te schrappen door de hele organisatie. “Om onze investeringen te kunnen betalen, zullen we nieuwe manieren moeten aanboren om kosten te besparen”, stelt Elbers. KLM kan volgens Elbers niet kritisch genoeg zijn op de uitgaven.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!