Luchtvaartmaatschappijen die met de A350-900 vliegen, moeten het toestel minimaal elke 149 uur volledig uitzetten. Als dit niet gebeurt, kan de avionica van het vliegtuig problemen geven. Dit beveelt de Europese veiligheidsorganisatie EASA in een Airworthiness Directive (AD).
Avionica
EASA stelt dat er problemen kunnen optreden als het toestel 149 uur onafgebroken aan staat. Verschillende avionica systemen kunnen in dat geval uitvallen of niet meer met elkaar communiceren. Vliegtuigbouwer Airbus waarschuwde gebruikers eerder zelf al.
Uitzetten
Om problemen te voorkomen roept EASA de gebruikers op om iedere 149 uur de Airbussen volledig uit te zetten om zo problemen te voorkomen. De organisatie stelt dat maatschappijen vanaf 1 augustus dertig dagen de tijd hebben om de actie uit te voeren. Daarna moet dit iedere 149 uur herhaald worden.
100 toestellen
De Airworthiness Directive van EASA geldt voor alle maatschappijen die met de A350 vliegen. Dat zijn er op dit moment veertien. Airbus leverde eerder deze week de honderdste A350-900 af aan China Airlines
787
De A350 is niet het enige toestel met problemen. Ook de 787 van rivaal Boeing moet op gezette tijden helemaal worden uitgeschakeld. Als dat niet gebeurt, kan de stroom uitvallen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!