“We zijn wat nieuws aan het bouwen”, zegt KLM-CEO Pieter Elbers vol enthousiasme tegen Up in the Sky na afloop van de presentatie van de halfjaarcijfers. Hij doelt daarmee op de nieuwe banden met Virgin en versterkte banden met Delta en China Eastern. “De omvang en samenhang van de op te richten trans-Atlantische joint venture is nog niet eerder zo gedaan. We bouwen daarmee voort op het historische Northwest-KLM partnerschap en inmiddels AF-KL-Delta joint venture. Dat was ook innovatief en gedurfd toen.”
Pionieren
“Je ziet in de hele historie van KLM dat de maatschappij bezig is met innoveren en pionieren”, vervolgt Elbers. “Het zit echt in de genen van KLM. Daarmee kunnen we bijdragen aan deze Air France-KLM ontwikkeling.” Met deze volgende stap in de trans-Atlantische markt zegt de topman een rol te pakken in een veranderende industrie.
Fundamenteel goedkoper
Elbers constateert dat KLM een hogere loadfactor en lagere kosten heeft. “Dat is de basis van onze winstgevendheid”, zegt hij. De brandstofprijs heeft daar wel invloed op. Als de prijs van een vat olie weer omhoog zou gaan, hoeft dat niet perse een groot effect op de winstgevendheid te hebben, volgens Elbers. “Je ziet vaak dat ticketprijzen meebewegen met de olieprijs”, zegt hij. “Vooral belangrijk voor de toekomst is dat we als KLM fundamenteel goedkoper aan het worden zijn.”
Frans
Een deel van de Air France werknemers is boos over de in hun ogen negatieve berichtgeving over hun maatschappij de afgelopen periode in de Nederlandse pers. Air France zou onterecht worden afgeschilderd als de zwakke schakel binnen de groep. Elbers stelt dat de luchtvaart en KLM in Nederland relatief een groter aandeel in de maatschappij heeft. “Daar komt bij dat er in de Nederlandse cultuur ook wat scherper geformuleerd wordt. De laatste jaren zijn de resultaten van Air France en KLM ook uit elkaar gaan lopen. Dat zie je daarmee ook terug in de pers”, aldus Elbers. “Het beeld dat de Air France resultaten minder zijn dat die van KLM klopt. Het beeld dat er in Air France niets gebeurt, klopt nadrukkelijk niet. Net als bij KLM werken ook bij Air France veel collega’s keihard om met elkaar verandering te bewerkstelligen. Ik kan me de boosheid van hen dus wel voorstellen”, zegt de topman.
Aanleidingen
“We moeten de aanleidingen wegnemen, want we moeten het met elkaar doen.” Met aanleidingen bedoelt Elbers onder meer de discussie over de productiebalans. “Daarover heeft Jean Marc Janiallac vanochtend duidelijk gesproken.”
Joon
Gevraagd naar Joon zegt de KLM topman vooral dat hij het een kans wil geven. “Het is mooi dat er nu afspraken zijn met de Franse cabine en piloten. We willen vooral dat er winstgevende groei komt. Bij KLM, maar zeker ook bij Air France. Dat is waar Air France Joon voor gecreëerd heeft.”
Kosten
Of de nieuwe lower cost carrier op hetzelfde kostenniveau zit als KLM kan Elbers geen 100 procent zekerheid geven. “Het hangt onder meer samen met de type toestellen, de configuraties daarvan en de bestemmingen van Joon.” Hij heeft wel al externe analyses met voorspellingen gezien. “Daarin staat dat Joon ongeveer dezelfde kosten heeft als KLM. En dat lijkt me niet een gekke voorspelling.” Het belangrijkste vindt hij dat Air France met Joon weer kan groeien. Mits dat winstgevend gaat.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!