De nieuwe Air France dochter Joon krijgt waarschijnlijk als eerste routes van Parijs naar het Iberisch schiereiland en Berlijn. Dat zegt Frédéric Gagey, cfo van Air France-KLM tegen analisten tijdens een presentatie van de halfjaarcijfers afgelopen vrijdag.
Barcelona
Volgens Gagey zullen de bestemmingen Lissabon, Porto, Barcelona en dus Berlijn worden. “Helemaal zeker zijn de routes nog niet maar wel zeer waarschijnlijk”, zo zegt de cfo. Komend seizoen komen er dan nog twee of drie andere routes bij. Uit diezelfde presentatie blijkt dat routes naar Portugal lastig winstgevend te krijgen zijn voor Air France. Over Joon is gezegd dat de maatschappij moeilijke Air France routes over zal nemen. Op Barcelona is heel veel concurrentie. Dit lijken dus een logische bestemmingen voor de nieuwe dochter.
Weinig
De baas van Air France, Franck Terner, kon verder nog niet zeggen over de routes. “Het netwerk is grotendeels klaar, maar nog niks is definitief.” Wel is al langer duidelijk dat Joon komend winterseizoen begint met medium-haulroutes. Vanaf zomer 2018 begint de maatschappij ook met long-haul.
Aanval
Daarmee lijken Air France en IAG elkaar frontaal aan te vallen. Vueling heeft een grote basis op Parijs Charles de Gaulle en een iets kleinere op Orly. Vanaf Parijs is het de maatschappij met de meeste bestemmingen op het Iberisch schiereiland, in totaal vijftien. Zowel Barcelona, Lissabon als Porto worden vanaf Parijs aangevlogen door Vueling. IAG wil op haar beurt low-cost long-haul dochter Level een basis geven op Charles de Gaulle. Vueling en Level vluchten zullen met één ticket te boeken zijn.
Overhevelen
Joon moet vluchten van Air France overnemen die bij Air France niet rendabel zijn. Voor Air France betekent dat volgens Terner dat er nieuwe bestemmingen geopend kunnen worden. Overigens zal Joon niet alleen oude-Air France vluchten uitvoeren. Ook worden er voor de maatschappij nieuwe routes begonnen.
Kosten
Door de lagere kosten bij Joon zouden routes die verlieslatend zijn bij Air France bij Joon wel luceratief moeten zijn. De nieuwe maatschappij heeft volgens de huidige plannen uiteindelijk 28 toestellen, daarvan zijn achttien A320’s voor de medium-haul. Voor de long-haul komen eerst oude A340’s van Air France, die later worden vervangen door A350’s.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!