Flight review: British Airways A319 economy

British Airways, Airbus A319, Amsterdam-Londen Gatwick
Juli 2017
Full-service, economy, short-haul
Beoordeling*: 



Up in the Sky vloog mee op een korte vlucht van British Airways van Amsterdam naar Londen Gatwick. Het ticket is zelf aangeschaft.

De maatschappij vliegt zeer frequent tussen beide steden met dagelijks circa 15 vluchten. Hiervan worden een paar uitgevoerd op Gatwick. De andere vluchten gaan van en naar Heathrow en Londen City. Deze vlucht betreft een ochtendvlucht, vertrekkend van gate D26.

Inchecken
Het inchecken van de vlucht kan op de luchthaven, maar het is makkelijker om vooraf online te doen. Dit bespaart een hoop tijd, zeker in de drukke zomerperiode. Bij BA is het mogelijk om 24 uur vóór de vlucht in te checken. Voor het zelf kiezen van een zitplaats wordt een toeslag gerekend van 7 euro.

Stoel
Aan boord van het vliegtuig zijn 144 zitplaatsen, ingedeeld in een 3-3 opstelling. De stoel heeft een leren bekleding en voelt comfortabel aan. BA maakt online zelfs reclame voor haar comfortabele zitplaatsen in de economyclass. Voor de rest is de zitplaats vrij standaard uitgerust, met simpele armleuningen en een uitklapbaar tafeltje. Prima, maar niks bijzonders.

De zitplaats biedt voldoende beenruimte. De stoelen zijn 43 cm breed en de pitch bedraagt 74-76 cm. Verder is er nog redelijk wat ruimte onder de stoel voor je, om een tas of rugzak onder te schuiven. Stoelen met meer beenruimte zijn te vinden bij de nooduitgangen op rij 10.

De gekozen stoel 16A biedt dit uitzicht:

BA deelt op Europese vluchten geen gratis eten en drinken meer uit. Daarmee volgen ze de Buy-On-Board-trend, waar steeds meer maatschappijen aan mee doen. Wel worden tegen betaling broodjes, snacks, koffie, thee en andere dranken aangeboden. Alle producten worden geleverd door het Britse warenhuis Marks and Spencer. De prijzen voor een broodje beginnen bij ongeveer 4 euro. Koffie kost iets minder dan 3 euro, net als thee.

Crew
Het personeel op de vlucht is vriendelijk en behulpzaam. Aan boord van het relatief kleine toestel waren vier cabinemedewerkers. Hierdoor had men ruim voldoende tijd om persoonlijke service te verlenen. De gezagvoerder kwam twee keer met uitgebreide vluchtinformatie. Verder waren er duidelijke aankondigingen voor transfer-passagiers.

Wat hetzelfde is gebleven is het uitzicht. Op een onbewolkte dag is er op deze korte vlucht veel te zien. Deze keer heeft de bewolking de overhand, maar af en toe is er nog wel wat van de wereld te zien.

Aankomst
Bij aankomst op Gatwick bleek de gate nog bezet te zijn door een toestel van Aer Lingus. Gatwick is een drukke luchthaven, met regelmatig vertragingen. Doordat er maar een landingsbaan is moeten vliegtuigen vaak op elkaar wachten. In dit geval waren we vóór op schema.

Conclusie
Helaas onderscheidt British Airways zich met de economyclass weinig van een budgetmaatschappij. Hiermee maakt het de aangekondigde versobering in de economyclass waar. Eten en drinken tegen betaling is een tegenvaller bij een dergelijke full-service carrier. Zelfs het kiezen van een stoel is niet meer gratis. Het is alleen de service aan boord die het verschil maakt.

*Sterren worden uitgedeeld door de maatschappijen te vergelijken binnen de eigen categorie. Een business class vlucht kan dus net zoveel sterren hebben als een LCC-vlucht.

About Henk Koopmans

Henk Koopmans
Senior editor. Henk studeert Transportation Engineering aan de Universiteit Twente en is met name geïnteresseerd in airport operations. Henk hoopt in de toekomst mee te kunnen werken aan het ontwerp van luchthavens over de hele wereld.