Maatschappijen mijden Venezuela door spanningen

Meerdere maatschappijen schrappen hun vluchten naar Caracas, de hoofdstad van Venezuela. Air France en Iberia vliegen sinds zondag al niet meer, andere maatschappijen stoppen later dit jaar met hun vluchten.



Air France liet zaterdag weten tot in ieder geval dinsdag 1 augustus alle vluchten naar het Zuid-Amerikaanse land te schrappen. De maatschappij vloog zes keer per week vanuit Parijs. Ook Iberia stopt per direct met de drie wekelijkse vluchten van Madrid naar Caracas. KLM heeft geen vluchten naar Venezuela.

Referendum
Volgens de maatschappijen is het momenteel te onrustig in het land om te kunnen vliegen. Zondag wordt er een referendum gehouden over een grondwetswijziging en er worden veel ongeregeldheden en rellen verwacht. In het land zijn de afgelopen maanden veel protesten een rellen tussen demonstranten en de politie geweest. Daarbij zijn meerdere doden gevallen.

Hervatten
Iberia laat in een verklaring weten dat ze de vluchten zo snel mogelijk weer willen hervatten. “Ondertussen is het onze prioriteit om de veiligheid van zowel passagiers als onze crews en medewerkers te waarborgen”, stelt het bedrijf.

Avianca
De Colombiaanse maatschappij Avianca stopte eerder al met vluchten. Dit gebeurde nadat de Venezolaanse luchtvaartautoriteiten volgens Avianca bedreigingen hadden geuit omdat de maatschappij vanaf half augustus niet meer naar het land zou vliegen. Ook wordt het luchtruim van Venezuela gemeden.

Delta
De Amerikaanse maatschappij Delta is de laatste in de rij die niet meer op Caracas gaat vliegen. Delta stopt vanaf 16 september met de wekelijkse vlucht vanuit Atlanta naar Venezuela. De maatschappij probeert reizigers die na 16 september zouden vliegen te bereiken, om naar alternatieven te kijken.

Achterstallige betalingen
Al eerder stopte andere grote maatschappijen met vluchten naar Venezuela. Onder meer United, Lufthansa en Air Canada vliegen sinds juni niet meer naar het land. Volgens hen zijn er enorme achterstallige betalingen op de ticketverkoop. De regering zou volgens IATA nog ruim 3,2 miljard euro moeten betalen.

About Michiel Stol

Michiel Stol
Redacteur. Michiel is freelance journalist, die vroeger zoals veel jongens piloot wilde worden. Dat is hij uiteindelijk toch niet geworden. Voor Michiel is het mooiste plekje op de wereld toch wel het strand achter het vliegveld van Sint Maarten.