Joon lijkt wel KLM-kloontje | analyse

Langzaam tekenen de contouren van de nieuwe Air France-dochter, Joon, zich af. Naar het zich laat aanzien, wordt de hoofdkleur van de livery blauw ‘as the sky’. En dat is niet het enige waarin Joon op KLM lijkt.



Digital
De nieuwe loot aan de Air France-boom hoopt de werkende millennial (18-35 jaar) aan zich te binden. “Hun levensstijl is gebaseerd op digitale technologie”, zegt Air France. KLM staat te boek als pionier op het gebied van digitale innovatie in de luchtvaart. De maatschappij heeft prijzen in de wacht gesleept op dit terrein, andere maatschappijen zagen KLM als voorbeeld.

Waardevol
Het lijkt erop dat Joon dezelfde kant op wil. “Dit nieuwe merk is volledig gericht om te voldoen aan de eisen van die doelgroep”, stelt Air France. De ervaring en kennis van KLM zal hierbij zeer waardevol zijn. De nieuwe baas van Joon hield zich binnen de groep eerder bezig met onder andere Digital Services. Het is geen geheim dat Air France-KLM de IT-activiteiten graag van Nederland naar Frankrijk wil hebben.

Kostenbasis
KLM-baas Pieter Elbers heeft zich de laatste jaren tot doel gesteld om de kostenbasis van KLM omlaag te brengen en de productiviteit omhoog. Hij vond de piloten uiteindelijk aan zijn zijde, het grondpersoneel ook en aan de cabine wordt hard gewerkt. Air France heeft daar goed naar gekeken met Joon, zo erkent Elbers zelf ook. De ceo van KLM zei desgevraagd tegen Up dat hij externe analyses heeft gezien.

“Daarin staat dat Joon ongeveer dezelfde kosten heeft als KLM”, aldus de topman. “En dat lijkt me geen gekke voorspelling.” Hij voegt daaraan toe dat de uiteindelijke kosten wel nog afhangen van onder meer de vloot en de bestemmingen. Air France maakt er ook geen geheim van dat de beoogde kostenverlagingen en productiviteitsverhogingen die bij de netwerkmaatschappij mondjesmaat worden behaald, bij Joon wel van de grond moeten komen. Ze hebben de piloten en cabine meegekregen.

Indeling
Joon krijgt een businessclass met lie-flatstoelen, zo bevestigt Air France aan Up. Dat is luxer dan de premium economy die Norwegian en Level als topklasse hebben. De duurste klasse bij Joon zal relatief klein zijn. In economyclass worden zoveel mogelijk stoelen geplaatst. Naar verluidt krijgt de businessclass 34 stoelen met allen direct toegang tot het gangpad. Premium economy telt 24 stoelen in een 2-4-2 opstelling. In economyclass passen dan 208 stoelen in een 3-3-3 lay-out. Een A350 kan, als het maximale eruit gehaald moet worden, een extra stoel per rij aan. Deze indeling lijkt sterk op die van een KLM 787.

Toevoer
Qua bestemmingen en onderlinge samenhang, ligt het voor de hand dat dit een beetje afgekeken wordt van hoe KLM Cityhopper zorgt voor toevoer voor KLM. En in steeds grotere mate ook Transavia. Niet toevallig liggen twee van de -nog onder voorbehoud- bestemmingen van Joon, in Portugal. Een markt waar Air France het moeilijk heeft, want duur. Joon valt wellicht beter in de smaak.

Plas
Bovendien heeft Portugal weinig verbindingen naar de VS. De millenials kunnen dan met Joon naar Parijs, waar ze de keuze hebben uit een breed scala aan vluchten over de grote plas. Vooralsnog wellicht toch met Air France, maar straks als Joon long-haul gaat, ook met een toestel in de nieuwe blauwe kleur. Het ligt voor de hand dat Joon trans-Atlantisch gaat vliegen.

Samenwerking
Joon is zeker niet uitsluitend afhankelijk de achttien medium-haul en tien long-haul-toestellen. Net zoals KLM ook niet uitsluitend afhankelijk is van de eigen -veel grotere- vloot. Ook op dit gebied was KLM een pionier door samenwerking te zoeken en codeshares aan te bieden. Joon en Air France zullen passagiers door middel van codeshares uitwisselen. De nieuwe millennial-maatschappij zal via AF-codeshares ook deel uitmaken van de nieuwe joint venture. De maatschappij staat er dus niet ‘alleen’ voor, maar kan bouwen op het AF-netwerk en dat andersom ook ondersteunen.

Franse KLM
Air France beweegt de laatste tijd -vast niet zomaar- steeds nadrukkelijker richting het luxere segment. Stoelen worden vernieuwd, in first worden cocktails uit de Ritz geschonken en in economy is er champagne voor iedereen. KLM heeft ook het nodige geïnvesteerd in de businessclass en vloot, maar het toiletpapier blijft sober. Air France gaat met Joon doen wat KLM al doet, lijkt het. KLM doet dat, gekeken naar de cijfers, met succes. En dat ook bij Joon lukt, is iedereen blij, ook KLM.

About Joeri van Ormondt

Joeri van Ormondt
Hoofdredacteur. Joeri woonde vanaf z'n geboorte 'onder' de Zwanenburgbaan. Hij is MSc in de bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Joeri is mede-oprichter van Up in the Sky. Daarnaast is hij actief als logopedist.