Een piloot van easyJet is geschorst nadat hij onder invloed van XTC is geweest. De man werd door politieagenten betrapt meldt de Britse krant The Telegraph.
Parijs
De co-piloot in kwestie, een 49-jarige first officer uit Frankrijk, had in mei volgens eigen zeggen moeite om het toestel van easyJet aan de grond te zetten op Parijs Orly. Politieagenten luisterden telefoongesprekken van een Franse drugsbende af en hoorden toen de piloot zeggen dat hij zich niet goed voelde. “Ik zweette, voelde me niet goed”, zou de vlieger gezegd hebben volgens de politie in The Telegraph. EasyJet benadrukt tegenover Up in the Sky dat de piloot niet tijdens het vliegen onder invloed was.
Effecten
Voor de rechtbank van Créteil noemde de man zijn acties vrijdag “een onvergeeflijke fout”. Een dag voordat hij moest vliegen, nam hij een derde van een pilletje XTC. De vlieger was er naar eigen zeggen “van overtuigd dat de effecten van de drugs binnen twee uur zouden verdwijnen”. Het in niet vastgesteld of de piloot zich door de XTC een dag later niet goed voelde of dat het een andere oorzaak had.
Vaker
Naar eigen zeggen nam de piloot vaker drugs, meestal zaten er “twee of drie dagen” tussen het innemen en voor hij weer moest vliegen.
Verslaving
Volgens de Franse openbaar aanklager lijdt de vlieger aan een drugsverslaving. “Je bent niet in dezelfde vorm als een piloot die niets heeft genomen”, stelde de aanklager. De man werd uiteindelijk veroordeeld tot een voorwaardelijke celstraf van 12 maanden. Zijn brevet is geschorst.
Reactie easyJet
“EasyJet is op de hoogte van de rechtszaak waarbij één van onze co-piloten betrokken was op 4 augustus”, zegt een woordvoerster tegen Up. “Zodra de co-piloot onder onderzoek stond bij de autoriteiten is hij gelijk op non-actief gezet en disciplinaire procedures zijn begonnen.
De veiligheid van onze passagiers en crew is easyJet’s hoogste prioriteit. EasyJet heeft een zero tolerance beleid voor alcohol en drugsgebruik en onze regels zijn glashelder. Als co-piloot heeft deze persoon altijd gevlogen onder het bevel van een ervaren captain en mocht een captain tijdens een vlucht gedrag hebben gezien dat wees op drugsgebruik of inbreuken op de vliegveiligheid dan hadden wij gelijk actie ondernomen en de co-piloot op non-actief gezet.
Alle piloten staan onder toezicht van hun nationale luchtvaartautoriteit en ondergaan daardoor uitgebreide medische assessments. Daarnaast heeft easyJet interne processen om dit soort kwesties aan te pakken, wat betekent dat piloten constant worden gemonitord door management en collega’s. Het pilotenberoep is één van de meest gereguleerde beroepen ter wereld.”
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!