©Martinair

Wie heeft de Martinair-pax-vluchten overgenomen?

Zaterdag werd bekend dat Delta Orlando en Schiphol zal verbinden, een oude Martinair route. Welke maatschappijen zijn er eigenlijk gesprongen in het gat dat Martinair achterliet toen de maatschappij stopte met de ‘passage-vluchten’*?



Het zijn steeds KLM en/of TUIfly die een Martinair bestemming aanvliegen. Niet zo gek; TUIfly is, net als Martinair was, met name een vakantievlieger. KLM heeft Martinair natuurlijk ingelijfd en bij het schrappen van de passage-vluchten gezegd dat een deel van de bestemmingen overgenomen zouden worden.

Aruba
Aruba is een land binnen het Koninkrijk der Nederlanden, gelegen op 23 kilometer van Venezuela. Het behoort tot de ABC-eilanden van de Kleine Antillen. Aruba heeft een bevolking van 113.648 (2016) inwoners en met een oppervlakte van 180 km² is het ongeveer even groot als het Nederlandse waddeneiland Texel. De hoofdstad is Oranjestad en daar ligt ook het vliegveld ‘Koningin Beatrix’.
KLM en TUI vliegen op de route. KLM zet een A330 in en maakt een tussenstop op Bonaire. De vanafprijs is 599 euro. TUI vliegt met een 787 en maakt een tussenstop op Curaçao; vanaf 499 euro. Martinair had ook tickets vanaf 499 euro.

Curaçao
Curaçao is een eiland in de zuidelijke Caraïbische Zee, voor de kust van Venezuela. Curaçao een land binnen het Koninkrijk der Nederlanden. De hoofdstad is Willemstad en daar ligt ook het vliegveld ‘Curaçao International Airport’, ook wel bekend als Hato Airport.
KLM en TUI vliegen op deze route. TUI zoals eerder gezegd in een driehoekje met Aruba. Vanafprijs: 449 euro. KLM vliegt rechtstreeks met een 747, vanaf 498 euro. Bij Martinair kon vanaf 499 een ticket geboekt worden.

Havana
Cuba, formeel de Republiek Cuba, is een land in het Caribisch Gebied, bestaande uit het eiland Cuba, Isla de la Juventud en ruim 4000 kleinere eilanden. Het land is sinds de revolutie van 1959 officieel een socialistische staat en wordt sinds 2008 bestuurd door Raúl Castro. Hoewel het mooie stranden heeft, is Havana wat meer een cultuurbestemming dan een strandbestemming. Een uitzondering in het routenetwerk van strandbestemmingen waar de passagier vanaf 599 euro naar toe kon met Martinair.
De route naar José Martí International Airport is overgenomen door KLM. Voor 626 euro per stoel vlieg je er in een A330 naar toe. TUI vliegt ook naar Cuba, maar heeft de andere kant van het eiland als bestemming. Met een 787 vliegt de maatschappij naar Varadero en Holguin, de strandbestemmingen. Beide vluchten gaan via Cancun, Mexico. Vanafprijzen: 549 euro.

Punta Cana
De Dominicaanse Republiek is een land op het eiland Hispaniola, in het Caribisch gebied. Het beslaat ongeveer twee derde van het eiland. In het westen grenst het aan Haïti. De hoofdstad is Santo Domingo de Guzmán. In het zuidoosten zijn Punta Cana en Bavaro de belangrijkste trekpleisters. Hier is sprake van een ontwikkelde toeristische industrie met een groot aantal resorts. In het noordwesten van Punta Cana ligt de internationale luchthaven Punta Cana International Airport.
TUI vliegt met een 767 op de route, met een tussenstop op Montego Bay. Vanafprijs: 749 euro, dezelfde prijs als Martinair vroeg. KLM vliegt niet op de bestemming. Met de partners Air France en Delta kan wel naar Punta Cana gevlogen worden. Vanaf Brussel biedt TUIfly Dreamliner-tickets vanaf 350 euro aan.

Cancun
Cancun is een stad in het uiterste oosten van Mexico, gelegen op het schiereiland Yucatán. De stad heeft 526.701 inwoners (2005) en staat bekend als toeristenoord. De Aeropuerto Internacional de Cancún ligt in de buurt.
TUIfly biedt de bestemming aan vanaf 579 euro. De maatschappij vliegt met een Dreamliner en maakt een tussenstop op Varadero. Martinair vroeg 699 euro voor een ticket. KLM klanten kunnen alleen met een overstap in Cancun komen.

Mombasa
Mombasa is de tweede stad van Kenia. De stad ligt in het uiterste zuidoosten van Kenia, aan de Indische Oceaan. De stad ligt op een eiland van 15 km2, met buitenwijken op het vasteland. Mombasa is een belangrijke havenstad en een belangrijk centrum voor de toeristische industrie, vooral voor strandvakanties langs de Keniaanse kust.
In het verleden vloog TUIfly op de bestemming. Nu is er geen directe vlucht vanuit Nederland meer naar Mombasa. KLM passagiers stappen over op Kenya Airways. Ook Turkish Airlines heeft vluchten met overstap op Istanbul.

Orlando
Orlando is een stad in de Verenigde Staten van Amerika, gelegen in de staat Florida. Er wonen 255.483 (2013) mensen binnen de stadsgrenzen. Het is de derde stad van Florida.
De Orlando bestemming krijgt ‘vanaf de andere kant’ een verbinding met Schiphol. Delta vliegt vanaf het zomerseizoen 2018 op de route. TUI doet dit al langer, al vliegen deze maatschappij op de kleinere en iets verder gelegen luchthaven Sanford. Prijzen zijn vanaf 399. Martinair bood Orlando aan vanaf 449 euro. KLM vliegt niet naar de stad in Florida.

Over Martinair
De maatschappij werd in 1958 opgericht als Martin’s Air Charter door Martin Schröder. In 1963 verkocht hij al 49% in zijn maatschappij aan vier scheepvaartbedrijven. In 1966 verandert de naam in Martinair Holland. Sinds 1971 was het een all-jet maatschappij. Vanaf 1994 werden de MD-11’s geleverd. Martinair was de eerste maatschappij met een convertible MD-11. In 2006 werden vier 747-400’s aan de vloot toegevoegd. Sinds 1968 is KLM aandeelhouder van Martinair en in 2008 kwam het volledig in handen van KLM. In september 2010 maakte KLM bekend dat Martinair zou stoppen met het vervoer van passagiers, de maatschappij was volgens de verklaring te klein om deze vluchten rendabel uit te voeren. 31 oktober 2011 was de laatste passage-vlucht. De maatschappij vervoerde in hoogtijdagen zo’n drie miljoen passagiers per jaar. Vanaf winter 2011 richtte Martinair zich volledig op vrachtactiviteiten.

Er zijn volgens planspotters.net 56 vliegtuigen in de vloot geweest. Nu kent de vloot een omvang van één, een 747-400. Op vrijdag 9 juli 2016 vertrok de laatste MD-11 van Martinair voor de allerlaatste keer van Schiphol. De PH-MCP vertrok rond 11.15 uur vanaf de Kaagbaan. Bij het vertrek naar de startbaan kreeg het vliegtuig een watersaluut van de brandweer. Daarna maakte het toestel nog een fly-by op Schiphol-Oost. Bekijk het uitgebreide fotoverslag van deze vlucht. Er is ook een boek verschenen over de Martinair MD-11.

*We hebben een selectie gemaakt van vluchten waar Martinair veel mee adverteerde. Een langere lijst met bestemmingen is op Wikipedia te vinden.

About Redactie

Redactie
Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het betere luchtvaartnieuws.