De terminal van Maastricht Aachen Airport

Akkoord voor staatssteun Maastricht Airport

Maastricht Aachen Airport mag financiële steun ontvangen van de Nederlandse overheid. Dat heeft de Europese Commissie maandag bekendgemaakt. Hierdoor moet het voor luchtvaartmaatschappijen aantrekkelijker worden om een nieuwe route op te starten vanaf het vliegveld.



Akkoord
De EC ging akkoord omdat de concurrentie met andere luchthavens niet wordt verstoord. De subsidies zijn namelijk niet bedoeld voor bestemmingen die vanuit andere luchthavens worden aangevlogen.

Routes
Luchtvaartmaatschappijen kunnen een opstartsubsidie ontvangen als zij nieuwe routes openen vanuit Maastricht. Het steunprogramma betreft een financiële bijdrage van maximaal 10 miljoen euro. In maart dit jaar werd de aanvraag verleend. Het pakket loopt tot eind 2019.

Problemen
Het steunprogramma komt voor Maastricht Aachen goed van pas. De luchthaven heeft al lange tijd last van de concurrentie van omliggende vliegvelden en maatschappijen hebben weinig interesse om er routes te openen. In 2013 ontstonden financiële problemen, waardoor de provincie genoodzaakt was om met een reddingsplan te komen. Hierdoor werd het vliegveld overeind gehouden.

Maatschappijen
Momenteel vliegen Wizz Air, Ryanair, Corendon en chartermaatschappij Alba Star op Maastricht. Recent opende Germania een route. In het verleden opereerde onder meer Transavia vanaf het vliegveld. De vrachtafhandeling is de belangrijkste activiteit van Maastricht Aachen.

About Redactie

Redactie
Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het betere luchtvaartnieuws.