Juli is een maand van groei geweest voor Air France-KLM. Er waren 5 procent meer passagiers die eenzelfde percentage meer kilometers aflegden ten opzichte van juli 2016. In totaal waren er 9,6 miljoen passagiers, een plus van een half miljoen.
Medium
De meeste groei zat ‘m op de short en medium-haul routes. Daarop werd 8,2 procent meer gereisd. Doordat de ingezette capaciteit minder hard groeide dan het verkeer, ging de gemiddelde bezettingsgraad omhoog. Vliegtuigen waren voor 87 procent gevuld. Een vol procent meer dan vorig jaar. Passagiers reisden per persoon verder dan een jaar geleden, het aantal passagiers steeg namelijk minder snel dan de traffic (passagierskilometers)
Long
Ook op de long-haul deed de luchtvaartgroep het beter dan vorig jaar. De loadfactor steeg boven de 90 procent en de traffic zag een stijging van 3,7 procent. Er waren 4,2 procent meer passagiers, hier daalde de afgelegde afstand dus licht. Latijns-Amerika is het enige gebied waar de cijfers in de min doken. Dit was blijkbaar voorzien, want de ingezette capaciteit was ruim minder dan de daling van de passagiers. De bezettingsgraad steeg dus.
Trans
Transavia groeide door. De cijfers zijn van de Nederlandse en Franse tak opgeteld. Er waren 1,7 miljoen passagiers, een plus van 2,5 procent. De loadfactor steeg met 0,8 procentpunt naar 91,8 procent.
KLM
KLM verwelkomde in juli 6,5% meer passagiers aan boord. De bezettingsgraad komt hiermee op een recordhoogte van 91,7%; een toename van 1,2%-punt ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.
KLM topman Pieter Elbers zegt: “Na uitstekende vervoerscijfers in het eerste halfjaar van 2017, laten de cijfers van juli een veelbelovend begin van het tweede halfjaar zien. Wij zijn goed op weg naar ons doel van 40 miljoen passagiers in 2017 voor KLM en Transavia samen.”
Air France
Air France ne Hop! samen zagen 4,9 miljoen reizigers, een plus van 5,8 procent. De loadfactor steeg met 1,6 procentpunt naar 88,8 procent. Er waren anderhalf miljoen long-haul stoelen gevuld.
Cargo
Het vrachtvervoer zag een lichte stijging van minder dan een procent wat betreft het traffic in juli. De ingezette capaciteit liet een krimp zien, waardoor de bezettingsgraad steeg. Bij Air France steeg het vrachtverkeer met 4,6 procent, bij KLM daalde het mer 2,3 procent. De ingezette capaciteit liet eenzelfde verdeling zien.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!