Dronken vliegen? – column Goof

Een van de grootste genoegens des levens is motorrijden met een glas wijn of bier op. Je snijdt dan namelijk de bochten nèt iets mooier aan, schakelt net iets trefzekerder, en je voegt soepeler in en uit. Al-dan-niet keurig in formatie met een even licht benevelde collega.



Ja, ik weet: politiek volledig incorrect. Maar wetenschappelijk toch verantwoord, zo niet aan te bevelen. Want het concentratievermogen neemt door de alcohol duidelijk toe.

Ik heb bewijs. Speelde vroeger veel videogames. De klassiekers: Space Cresta, Galaxian, Space Invaders. Drie à vier keer per week, jarenlang. Dat is een behoorlijke steekproef. Ik ontdekte dat ik na het drinken van één à twee glazen bier structureel hogere scores haalde. Meetbare resultaten, dankzij de alcohol.

Ik sluit niet uit dat ons wettelijk maximum, twee glazen, mits strikt nageleefd, de verkeersveiligheid bevordert. In een Duits TV-programma heb ik dit effect járen geleden eens aangetoond gezien. Ik dacht alleen maar: “De autoriteiten moeten dit niet zien; want dit is een pleidooi om voor elke autorit een flink glas wodka achterover te slaan.”

Na twee glazen is het feest plotseling voorbij, overigens! Dan neemt de curve van het reactievermogen onmiddellijk een snoekduik naar beneden. Met desastreuze gevolgen voor vrijwel alle eigenschappen die het besturen van een voertuig vereist.

Hier gaat het natuurlijk om: zou het bij vliegen ook zo zijn? Járen geleden heb ik eens een vliegtuig bestuurd met een glas witte wijn achter de kiezen. Was me volkomen ontschoten. Kwam er pas achter toen ik al op tweeduizend voet hing. Vlucht verder: uneventful.

Maar goed, hebt u ervaringen? Laat weten!

Goof Bakker

About Goof Bakker

Goof Bakker
Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij geeft PlaneOwner uit en schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.