De CS-100 kan vanaf Londen City naar de Verenigde Staten (c) Bombardier

Bombardier hoopt op trans-Atlantische inzet CSeries

De Canadese vliegtuigbouwer hoopt dat luchtvaartmaatschappijen de CSeries ook op trans-Atlantische vluchten inzetten. De prestaties van de toestellen bij Swiss moeten daarbij helpen, meldt Bloomberg.



Bombardier richt zich op routes vanaf Londen City. Swiss landde woensdag voor het eerst met de CS-100 op de Londense luchthaven. Het nieuwe toestel heeft een groter vliegbereik dan de toestellen van Embraer en Airbus. De CS-100 kan vanuit Londen zonder tussenstop de Verenigde Staten bereiken.

“Vanaf City kun je op veel plaatsen in Noord-Amerika komen”, stelt Rob Dewar, hoofd van het CSeries-programma, tegen Bloomberg. “Veel maatschappijen kijken naar de CSeries voor lange afstanden. Sommigen kijken naar trans-Atlantische inzet.” Het vliegtuig voerde eerder al een testvlucht uit van Londen City naar New York JFK in een volledige businessclass-uitvoering.

British Airways
British Airways voert diezelfde route uit, met een Airbus A318 in een businessclass-uitvoering. Volgens Dewar zou de CS-100 voor dat concept beter zijn, omdat het toestel meer passagiers kan meenemen dan de Airbus en niet hoeft te tanken. De vlucht van Londen naar New York maakt een tussenstop in het Ierse Shannon om te tanken. De CSeries is zuiniger en kan de afstand rechtstreeks overbruggen.

Oostkust
De grotere CS-300 biedt maatschappijen de mogelijkheid om de Amerikaanse oostkust te bereiken vanuit het Verenigd Koninkrijk. Het toestel kan 3300 nautische mijl overbruggen, waarmee ook de afstand van Amsterdam naar New York overbrugd kan worden.

About Redactie

Redactie
Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het betere luchtvaartnieuws.