Parkeren op Schiphol volledig op de schop

Schiphol sloopt parkeergarage P2 en verandert daarom het parkeren in de buurt van de terminal. De prijzen gaan tot 12 procent omhoog, parkeertijd wordt beperkt, er komt een goedkopere valet parking en de Excellence garage wordt members-only. De veranderingen op een rij.



Sloop
P2 verdwijnt om ruimte te maken voor de bouwwerkzaamheden van de nieuwe terminal en pier. De parkeergarage sluit de toegangspoort op 1 oktober en kort na 1 november gaat de sloophamer erin. De garage kent ongeveer 3.000 plekken. Voor het parkeren dichtbij de terminal is de passagier na 1 oktober aangewezen op P1. De bedoeling is dat mensen maximaal 48 uur hun auto er neerzetten en niet langer.

Terminalparkeren
Populair bij zakenreizigers is het terminalparkeren. Auto in P1 of P2 en snel de terminal in; na de trip snel weer in de auto. Dat kostte 33,50 euro per dag. Na 1 oktober wordt dat 37,50 euro, een verhoging van 12 procent. Schiphol zegt voldoende beschikbare plekken te willen houden. Vanaf de derde dag komt er daarom een overschrijdingstarief 100 euro per 24 uur. Schiphol hoopt zo parkeerders te motiveren niet langer dan 48 uur op P1 te staan.

Per 1 oktober gaat een nieuw deel van P1 open, dan komen er 563 plekken bij. Er zijn dan in totaal 3.400 plekken.

Nieuwbouw voor P1

Nieuw
Een nieuwe parkeeroptie is P6 Valet parking. De reiziger geeft zijn of haar auto af bij P6, de garage die tot 1 oktober short stop parkeren is. Deze ligt aan de overkant van de ingang van plaza, vlakbij dus. Deze nieuwe parkeeroptie is met prijzen van 99 euro voor drie dagen een relatief goedkoop alternatief. Medewerkers parkeren de auto op een onoverdekt terrein in het noordwesten van Schiphol. Daar is plek voor 2700 auto’s. Er komt in P6 onder andere een lounge om op de auto te wachten.

Short-stop
De short-stop functie van P6 gaat naar P1. In de oude situatie was de eerste 15 minuten gratis, daarna kostte de garage twee euro per elf minuten. Dit gratis tarief komt te vervallen. P1 kost een euro per elf minuten. De WTC garage blijft zoals deze nu is.

Nieuwe toegangsweg
P6 krijgt een nieuwe toegangsweg die makkelijk te benaderen is vanaf de snelweg. Na de afslag van de A4 komt er op het Schipholterrein een nieuwe afslag die naar de Schiphol Boulevard leidt. Deze weg die voor het Hilton langsloopt wordt verbreedt naar twee stroken. Ook P1 Privium parkeren krijgt haar ingang aan de Schiphol Boulevard.

Terminal Valet
Dan is er ook nog Terminal Valet. In dat geval wordt de auto direct aan de vertrekhal (tussen 2 en 3) in ontvangst genomen. Dichterbij de terminal uitstappen dan daar kan niet. Het starttarief wordt verhoogd per 1 oktober van 43,50 euro naar 47,50 euro, een stijging van 9 procent. Terminal Valet is luxer dan P6 Valet. Er zijn extra services zoals auto wassen, bandenwissel en een boeketservice. De auto’s worden overdekt gestald.

Excellence
Echt luxe parkeren is het in de Excellence parking. Deze garage is gekoppeld aan terminal 3. De parkeerplaatsen zijn extra breed en er staat een rustig jazzmuziekje op. De garage is tot 1 oktober openbaar toegankelijk (tarief 43,50 per dag) en wordt daarna uitsluitend voor Privium Plus leden. Een lidmaatschap van Privium Plus kost 215 euro per jaar. Parkeren gaat tegen meerprijs.

Toekomst
Op de vraag of deze veranderingen voldoende zijn om de sloop van 3.000 plekken op te vangen, zegt een woordvoerder van de luchthaven: “Schiphol blijft zich verder ontwikkelen, ook wat betreft parkeerfaciliteiten.” Er lijkt ook een nieuwe -mogelijk tijdelijke- parkeergarage te komen. Deze zou parallel aan P1 komen, op het veld waar nu gras ligt en bomen staan, tussen P1 en het Citizen M hotel. Op een Schiphol-overzicht van toekomstige projecten stond deze garage ingetekend. De kogel hierover is echter nog niet door de kerk.

P1 ingang

About Joeri van Ormondt

Joeri van Ormondt
Hoofdredacteur. Joeri woonde vanaf z'n geboorte 'onder' de Zwanenburgbaan. Hij is MSc in de bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Joeri is mede-oprichter van Up in the Sky. Daarnaast is hij actief als logopedist.