Air France-KLM is de westerse maatschappij met de hoogste kosten per seat mile. Dat blijkt uit berekeningen van de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal. Ryanair heeft eenderde van Air France-KLM’s kosten en is het goedkoopst uit.
Concurrentie
De kosten om één stoel één mile te vliegen zijn bij AF-KL 11,7 dollarcent. De Europese concurrent Lufthansa is met elf cent de nummer twee. De andere grote Europese netwerkspeler, IAG, staat op plaats zes met 9,4 cent. IAG bestaat uit British Airways, Iberia, Air Lingus, maar ook budgetmaatschappij Vueling. De drie grote Amerikaanse netwerkmaatschappijen American, Delta en United bezetten plaats drie, vier en vijf. Zij hebben kosten van respectievelijk 10,5, 10,2 en 10,1 cent per seat mile.
Low-cost
Pas na bovenstaande top zes komt de eerste low-cost carrier in het rijtje voor, Southwest met 8,7 cent. Nummer acht is easyJet met 7,9 cent. De Amerikaanse LCC’s Allegiant (6,4) en Spirit (5,8) volgen daarna. Europa sluit de top twaalf af met Wizz Air (4,1 cent) en tenslotte Ryanair met een kostenniveau van 3,8 cent.
Besparingen
De Amerikaanse krant geeft een aantal oorzaken waardoor kosten bij de budgetmaatschappijen laag zijn. Een belangrijke factor zijn de personeelskosten. Door een gebrek aan senioriteit en lagere salarisschalen zijn de kosten lager. Omdat veel LCC’s relatieve nieuwkomers zijn, hebben ze beperkte pensioenverplichtingen. De andere kostenbesparings-factor zijn de voordelen van een uniforme vloot. De onderhoudsafdeling- en trainingskosten zijn daardoor lager en de toestellen worden in grote aantallen met veel korting besteld. In de top tien grootste bestellingen voor zowel Airbus als Boeing staan uitsluitend LCC’s. Het gebrek aan een long-hauloperatie drukt de kosten ook.
Populair
Sinds 2008 is Ryanair de grootste Europese maatschappij gemeten naar aantallen passagiers. Lufthansa zakte naar plek twee. EasyJet staat op het punt de Duitsers naar plek drie te drukken. Op JFK en Boston is JetBlue de grootste maatschappij. In Florida zorgen JetBlue, Southwest en Spirit voor 64 procent van de passagiers naar Fort Lauderdale. Ook het aantal routes neemt toe. In ongeveer twintig jaar is dit verdubbeld naar 20.000 volgens IATA. Het laatste bastion van de legact-carriers, de long-haul, wordt ook langzaam geslecht door LCC’s. De Wall Street Journal berekende dat in Europa en Noord-Amerika zo’n vier procent van de long-haul vluchten nu door goedkope maatschappijen wordt uitgevoerd. In 2007 was dat percentage bijna nul. In 2017 zijn van alle nieuwe trans-Atlantische stoelen 37 procent door LCC’s in de markt gezet.
Lijstje
De top 12 van maatschappijen en hun kosten, exclusief brandstof.
1. Air France-KLM – 11,7 cent per seat mile
2. Lufthansa – 11,1
3. American – 10,5
4. Delta – 10,2
5. United – 10,1
6. IAG – 9,4
7. Southwest 8,7
8. Allegiant – 6,4
9. Spirit – 5,8
10. Wizz – 4,1
12. Ryanair – 3,8
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!