Insel Air kan al in 2018 winstgevend zijn. Het management houdt rekening met een nettowinst van 2,8 miljoen dollar, gevolgd door 5 miljoen in 2019. Dit blijkt uit de presentatie van het management aan de schuldeisers maandag op Curaçao, meldt het Antilliaans Dagblad.
Vloot
Insel heeft tot augustus 2018 de tijd om orde op zaken te stellen, zo oordeelde de rechter in Willemstad eerder. De rechter verleende surseance van betaling waardoor de maatschappij het businessplan verder kan uitvoeren. Het plan is om met Insel door te gaan als zelfstandige airline, zonder strategische partner. De vloot zal bestaan uit vijf toestellen: drie Fokker 50’s, waarvan een als back-up, en twee MD80’s, waarvan ook een als back-up.
MD80
Naar verwachting kan de eerste MD80 binnenkort weer worden ingezet, nadat een succesvolle motortest werd uitgevoerd. Wel zijn er eerst nog testvluchten noodzakelijk. De tweede MD80 moet een dure en uitgebreide check ondergaan. Hiervoor moet het bedrijf ongeveer een half miljoen dollar beschikbaar stellen.
Rampjaar
2017 was voor Insel een rampjaar door grote financiële verliezen. De maatschappij was genoodzaakt af te slanken om weer winstgevend te kunnen worden. Een deel van de vloot, de MD-80’s, worden sinds januari dit jaar door de Curaçaose luchtvaartautoriteit aan de grond gehouden. Volgens de maatschappij was er onderhoud nodig, al gingen berichten rond dat de toestellen niet veilig waren. Insel kon hierdoor alleen met Fokker 50’s vliegen en moest bestemmingen schrappen.
Volle sterkte
Insel verwacht zodra de hele vloot operationeel is, weer op volle sterkte te kunnen opereren en meer bestemmingen te kunnen bedienen. De extra passagiers die hiermee worden vervoerd moeten de tekorten aanvullen, zodat volgend jaar weer groei mogelijk is.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!