In 2012 werd een nieuwe testinstallatie voor motoren gebouwd, de engine testcel genaamd Zephyr. Er moest een nieuwe komen omdat de motoren steeds groter werden en niet meer in de oude testcel pasten. Up kreeg een rondleiding.
Adapter
Het is vergeleken met de immense hangars een bescheiden gebouw op het onderhoudsterrein van Air France Industries. In de hal voor de daadwerkelijke testruimte is een hal waar de motoren geprepareerd worden. Elk type motor heeft zijn eigen ‘docking station’. Hier wordt onder andere de brandstoftoevoer verbonden met een standaard adapter. Op de adapter bevinden zich alle aansluitingen. Door één en dezelfde voor alle motoren te gebruiken kan de tijd in de testruimte beperkt worden. De voorbereiding kost bij de grote motoren namelijk een dag werk. Dor motor wordt samen met de adapter via een railsysteem aan het plafond getransporteerd naar de testruimte. De adapter wordt daar ingeklikt en alle aansluitingen zijn direct klaar voor gebruik.
Testcel
Eenmaal in de testcel voert een team van twee mensen de test uit. Eén stuurt de motor aan, de andere houdt de resultaten in de gaten en bepaalt wat er getest wordt. Deze enigneers zitten in een afgesloten ruimte met een batterij schermen. In de testcel zijn diverse camera’s gemonteerd zodat de motor tijdens gebruik van alle kanten in hoge resolutie bekeken kan worden. Vanuit de controleruimte zijn de camera’s te bedienen. Alle fases van de vlucht die een motor in het echt aan moet kunnen, worden nagebootst. En altijd een beetje meer. Piloten mogen bijvoorbeeld maximaal twee minuten maximum thrust vragen. In de testcel gebeurt dit ruim twee keer zo lang; vijf minuten maximum thrust krijgt de motor voor zijn kiezen. Een kleine test duurt vier tot zes uur, een grotere zes tot acht uur. Als er mankementen worden gevonden kan de cyclus langer duren door reparaties. Wekelijks worden er maximaal zes motoren getest.
Verstoring
De testcel is een geïsoleerde ruimte. Nadat de motor is geplaatst gaan enorme deuren dicht om geluidsoverlast te minimaliseren. De ruimte heeft een in- en uitvoer van lucht. De invoer is met diverse stalen netten beschermd tegen het binnenvliegen van vogels. De uitgevoerde lucht wordt eerst aanzienlijk in snelheid vertraagd. Omdat de testcel op het vliegveld ligt, kan de lucht er niet op volle snelheid uitstromen. Dat zou verstoring voor het landende en stijgende vliegverkeer betekenen.
Deel 3
Dit is deel drie in van een vierdelige serie over Air France Industries KLM E&M.
In deel 1, ‘Hoe een simpel idee concurrentie aftroeft bij AFKL’, interviewde Up Rodolphe Parisot, Vice-President Digital and Innovation.
In deel 2 keken we rond in de hangars van de long-haul Boeingvloot en en kregen we uitleg hoe een deel van de cabine van een B777 in een nacht omgebouwd wordt.
In deel 4 zagen we het onderhoud aan de A380 en namen we een kijkje in het toestel.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!