Overig nieuwsProfessional

Vijftig jaar diamanthandel op Schiphol

Gassan Diamonds viert vandaag feest samen met de passagiers. Sinds de start in 1967 heeft Gassan Schiphol zich ontwikkeld tot één van de grootste ‘luchthavendiamantairs’ ter wereld viert vandaag haar vijftigjarig bestaan.



Begin
Begon Gassan in 1967 met één vestiging met vijf medewerkers, vijftig jaar later heeft de diamantair op de luchthaven in totaal zeventien vestigingen met ruim tweehonderd werknemers. Het aantal passerende passagiers steeg in dezelfde periode van bijna 3,3 miljoen naar 63,3 miljoen nu.

Acht keer meer
Mensen uit China en het Verenigd Koninkrijk zijn de absolute koplopers als het gaat om de aanschaf van luxe horloges, diamanten en sieraden. Deze nationaliteiten nemen een groot aandeel van de omzet van Gassan Schiphol voor hun rekening. In 2017 is hier door Brexit een verschuiving zichtbaar: Verenigd Koninkrijk is uit de top drie verdwenen en de Verenigde Staten nam deze plaats in. China staat sinds 2011 op één: Chinezen spenderen gemiddeld acht keer méér dan een gemiddelde luchtreiziger.

Rijker
Hoe rijker Noorwegen werd door de olie, hoe sterker en stabieler reizigers uit het land vertegenwoordigd werden in de top tien. De Noren bezetten jarenlang een vaste plek in de top tien van Gassan Schiphol. India en Brazilië zijn in opkomst, maar spenderen nog lang niet genoeg om een plek in de top 10 te rechtvaardigen.

Businesspartners
“We zijn sinds 1967 een vaste waarde binnen het Amsterdam Airport Shopping Centre en één van de oudste businesspartners van de Luchthaven Schiphol”, aldus Benno Leeser, directeur van Gassan Diamonds. “Ook in de toekomst blijven wij ons samen met de luchthaven inzetten voor verdere groei, innovatie en succes. Onze gezamenlijke ambitie is om van Schiphol de meest gastvrije luchthaven van Europa te maken.”

Geen concurrentie
Gassan Schiphol heeft in de vijftig jaar geen concurrentie gekregen op de luchthaven. “Gassan is niet weg te denken uit het aanbod in het See Buy Fly shopping centre. In de vijftig jaar waarin Gassan met Schiphol is meegegroeid hebben ontelbare passagiers kunnen genieten van de uitstekende service en het bijzondere assortiment. Gassan is een prachtig Nederlands familiebedrijf met internationale allure, dat zich blijft ontwikkelen. Net als Schiphol”, aldus Tanja Dik, directeur Consumer Products & Services van Amsterdam Airport Schiphol.

Losse diamanten
Gassan begon in 1967 op Schiphol enkel met de verkoop van losse, ongezette diamanten. Later nam het bedrijf een goudsmid in dienst en werden er ook ter plekke op de luchthaven juwelen gemaakt. In 1989 waren er drie diamantbalies en drie juwelierswinkels na de overname van de toenmalige juwelier op Schiphol door Gassan. Werknemers renden regelmatig heen en weer tussen de vestigingen omdat de goudsmid maar op één locatie zat. Als een passagier weinig tijd had werd het sieraad tot in het vliegtuig gebracht.

Horloges
Anno 2017 verkoopt Gassan niet alleen maar diamanten, maar ook sieraden en horloges van meer dan honderd verschillende merken. Het merendeel van de klanten schaft op Schiphol een nieuw horloge aan, twintig procent kiest voor een diamant of sieraad.

Gerelateerde artikelen

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky – het betere luchtvaartnieuws.