Air France-KLM heeft vanochtend haar vervoerscijfers gepresenteerd over september: die bevatten geen grote verrassingen. De trend dat Air France op intercontinentaal gebied harder groeit dan KLM zet zich voort.
Intercontinentale passagiers
Waar het aantal intercontinentale passagiers in de afgelopen maand bij KLM met 2,6 procent groeide ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, was die stijging bij de Franse partner twee keer zo groot (5.2 procent).
In totaal namen 1,335 miljoen passagiers een verre vlucht met Air France, terwijl dat er bij de Nederlandse maatschappij 926.000 waren. In september 2016 waren dat er respectievelijk 1,269 miljoen en 903.000.
De maanden hiervoor vertoonden een vergelijkbaar beeld, waardoor Air France in verhouding tot KLM steeds groter wordt op intercontinentaal gebied.
Medium- en short-haul
Voor de Europese vluchten is het beeld juist omgekeerd. KLM vervoerde namelijk 8,5 procent meer passagiers op korte en middellange vluchten (1,957 miljoen), terwijl AF daar slechts met 2,8 procent groeide (naar 3,118 miljoen).
Passagierscijfers en passagierskilometers
Dat KLM flink groeit op de korte afstand en Air France op de lange afstand, wordt bevestigd als gekeken wordt naar de totale passagierscijfers en het aantal afgelegde passagierskilometers.
KLM groeide namelijk harder dan Air France in het totale aantal passagiers: 6,4 procent ten opzichte van 3,5 procent (voor een totaal van respectievelijk 2,883 miljoen en 4,453 miljoen).
Maar het aantal passagierskilometers groeide bij Air France juist harder dan bij KLM: 3,9 procent versus 3,7 procent.
Transavia
Transavia vervoerde in september 5,9 procent meer passagiers, voor een totaal van 1,564 miljoen passagiers. De expansie van de budgetmaatschappij blijft dus opmerkelijk genoeg achter bij die van KLM.
Groep
De hele Air France-KLM Groep bij elkaar mocht in september 8,901 miljoen passagiers vervoeren, een plus van 4,8 procent. De bezettingsgraad kwam uit op 88,4 procent (2,1 procentpunt meer). Bij KLM en Transavia lag die bezettingsgraad iets hoger, bij AF iets lager.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!