Het regeringstoestel ©RVD

Dit wil Rutte III met de luchtvaart

Het nieuwe regeerakkoord van kabinet Rutte III ligt op tafel, met daarin ook de toekomstplannen van de luchtvaart in Nederland.



Regeerakkoord
In het regeerakkoord staan een aantal punten te lezen betreffende de luchtvaart. De belangrijkste staan hier op een rijtje.

Vliegtaks
De regering wil bekijken of het mogelijk is om een heffing op vervuilende en lawaaiige vluchten op te leggen. Mocht dit niet het geval zijn wil de Nederlandse regering bekijken of een vliegtaks mogelijk is. De prijzen van tickets zou hierdoor hoger worden. Specifiek: Vluchten binnen Europa worden 7 euro duurder, vluchten op middellange afstand 22 euro duurder en langeafstandsvluchten (langer dan 6000 kilometer) worden 40 euro duurder. De vliegtaks wordt pas ingevoerd als andere opties niet helpen en zal ten vroegste in 2021 toegepast worden. Als de vliegtaks er komt zou dat 200 miljoen euro per jaar moeten opleveren.

Groei vliegvelden
De luchtvaart is de afgelopen jaren sterk gegroeid en zet de trend naar verwachting door. Er komen hierdoor wel uitdagingen om de hoek kijken zoals het vliegbewegingenplafond van Schiphol in 2020. Eerder werd aan de Alderstafel al aangegeven dat de luchthaven mag doorgroeien tot 500.000 vluchten per jaar, maar moet wel voldoen aan strenge regels rond geluidshinder en duurzaamheid. Regionale luchthavens zullen blijven groeien, met (geluid)hinder van dien en is er een forse klimaatopgave. Door het stijgende aantal passagiers op Schiphol wil de regering een efficiënter proces van grenscontroles. Verdere digitalisering van paspoortcontroles en investeren in de capaciteit van de Koninklijke Marechaussee zijn daar voorbeelden van.

Tegengeluid
Het terug invoeren van de vliegbelasting wordt vanuit de luchtvaartbranche niet al te positief ontvangen. Vorige week schreven de belangrijkste spelers in de luchtvaart, waaronder KLM en Schiphol, al een stuk over het stoppen van de vliegbelasting. Daarin staat te lezen dat ze “Voor duurzaamheid zijn, maar tegen een (nationale) vliegbelasting, aangezien deze belasting het milieu niet helpt en bovendien het gelijke speelveld verstoort”.

In 2008 werd de vliegtaks ingevoerd, maar een jaar later alweer afgeschaft vanwege het negatieve effect op de Nederlandse economie en werkgelegenheid. Uit een onderzoek van SEO uit 2012 blijkt dat invoering van vliegbelasting Nederland tot 37.500 banen kan kosten en een afname van het Bruto Nationaal Product van 2,25 miljard euro.

 

About Redactie

Redactie
Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het betere luchtvaartnieuws.