AirlinesIndustrieOnderwerpProfessionalVeiligheid

CS300’s Airbaltic aan de grond door motorproblemen

De zeven CS-300’s van airBaltic vliegen tijdelijk niet. De Letse luchtvaartmaatschappij houdt de nieuwe toestellen om veiligheidsredenen aan de grond. Dit meldt de Letse tv-zender Panorama.



AirBaltic vliegt sinds eind 2016 met de vliegtuigen van Bombardier en nam in augustus de zevende CS-300 in gebruik. Sinds woensdagavond staan de toestellen aan de grond. Volgens Letse media gebeurt dat op advies van Pratt & Whitney, dat de motoren van de toestellen levert.

Technisch defect
Een woordvoerster van airBaltic laat aan Panorama weten dat de toestellen niet vliegen door technische defecten. Er worden nu inspecties uitgevoerd. “Zodra bevestigd is dat de toestellen weer kunnen vliegen, beginnen we weer”, aldus de zegsvrouw.

PW1500G
De vliegtuigen worden aangedreven door PW1500G motoren van Pratt & Whitney. Diezelfde motoren hangen onder de CS300’s van SWISS. De toestellen van de Zwitserse maatschappij vliegen nog wel. Bombardier levert alle toestellen uit de CSeries met de motoren van Pratt & Whitney. Met de CS100’s, die door meer maatschappijen gebruikt worden, zijn voor zover bekend nog geen problemen.

Controle
Het is niet de eerste keer dat de bewuste motoren van de fabrikant in het nieuws komen. In april riep Pratt & Whitney de gebruikers van de PW1500G nog op om de motoren vaker dan gebruikelijk te controleren.

Tags

Gerelateerde artikelen

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky – het betere luchtvaartnieuws.