De terminal van Maastricht Aachen Airport

Uitbreiding Maastricht stuit op verzet van hotels

De uitbreiding van Maastricht Aachen Airport krijgt weerstand van hotelkoepel Heuvelland Hotels. De koepel vreest dat een verdere uitbreiding van het aantal vrachtvluchten op Maastricht funest kan zijn voor het toerisme in de regio, zo schrijft De Limburger. Er liggen plannen op tafel om het vliegveld gereed te maken voor de ontvangst van grotere en zwaardere toestellen.



Routes
In een brief aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu schrijft de koepel dat het aantal klachten van geluidsoverlast de laatste tijd flink is toegenomen. Steeds vaker zouden zware vrachtvliegtuigen van en naar het vliegveld bij Beek een vliegroute over het Heuvelland gebruiken.

De hotels verwachten dat met een verdere groei de geluidsoverlast zal toenemen waardoor toeristen minder snel naar Zuid-Limburg komen. De meeste toeristen komen er voor de rust, volgens Heuvelland Hotels. De toeristische sector is de belangrijkste inkomstenbron voor de regio.

Langere baan
Dijksma heeft toegezegd binnen enkele weken een besluit te nemen over een nieuwe vergunning voor de luchthaven. Beek beschikt over een asfaltbaan van 2.750 meter, maar volgens de huidige regels mogen vliegtuigen maar 2.500 meter gebruiken. Met een positief besluit kunnen toestellen de volledige baan gebruiken, waardoor er grotere en zwaardere toestellen kunnen landen.

About Redactie

Redactie
Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het betere luchtvaartnieuws.