NieuwsNL nieuwsOnderwerpProfessionalSchipholVliegvelden

Jos Nijhuis vertrekt voortijdig als ceo Schiphol

Jos Nijhuis, ceo van Schiphol Group, legt zijn functie als hoogste baas in het eerste kwartaal van 2018 neer. Dit heeft de Schiphol Group vrijdag bekendgemaakt. Nijhuis vertrekt eerder als ceo dan gepland.



Nijhuis (60) is sinds 2011 ceo van de luchthaven en zou tot 1 januari 2019 in functie blijven. “Hoewel het mijn intentie was om de volle twee jaar van mijn laatste contractverlenging, op verzoek van de RvC, volledig uit te dienen, vind ik dat het om meerdere redenen goed is om juist begin volgend jaar het stokje over te dragen”, zegt hij. Het contract van Nijhuis werd in juli 2016 nog verlengd tot 2019.

Nieuw regeerakkoord
Als één van de redenen voor zijn vertrek voert Nijhuis het nieuwe regeerakkoord aan. Daarin lijkt er ruimte te zijn voor groei. “Het is goed als de invulling hiervan vanaf het begin wordt opgepakt door een nieuwe ceo”, stelt hij. Ook zijn er in 2018 onderhandelingen voor nieuwe meerjarige tarieven. “Het is beter dat mijn opvolger deze onderhandelingen gaat leiden”, aldus Nijhuis.

Beschikbaar
Wanneer Nijhuis vertrekt, is nog niet duidelijk. Dit hangt ervan af hoe snel er een opvolger gevonden is. Als die eenmaal goed ingewerkt is, verlaat Nijhuis zijn post als ceo. Daarna blijft hij nog wel het hele jaar ‘beschikbaar’ voor Schiphol.

Opvolger
Over de opvolger van Nijhuis is nog niets bekend. Een extern bureau is volgens Schiphol inmiddels begonnen met de zoektocht. Een naam die veelvuldig rondzingt, is die van  demissionair minister van infrastructuur en milieu Melanie Schultz van Haegen. Zij keert niet terug in kabinet Rutte-III.

Kritiek
De afgelopen weken is er veel gedoe rond geluidsberekeningen en mogelijke groei van Schiphol. De geluidsberekeningen voor Lelystad Airport moeten opnieuw worden uitgevoerd en ook de geluidsberekeningen die voor Schiphol uitgevoerd werden, liggen onder vuur.

Plafond
Op basis van die geluidsberekeningen is een plafond van 500.000 vluchten ingesteld, maar Schiphol stelt dat een nieuwe milieueffectrapportage ruimte biedt voor meer groei dan de 500.000 vliegbewegingen. Op dat standpunt komt veel kritiek van omliggende gemeenten.

Lelystad
Nijhuis toonde zich altijd een groot voorstander van een snelle opening van Lelystad Airport, zodat Schiphol kon groeien als mainport. De opening zal hij als ceo van Schiphol niet meer meemaken.

Tags

Gerelateerde artikelen

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky – het betere luchtvaartnieuws.