ColumnGoofNaast het nieuws

Piloot Worden! | Column Goof

Beste jongens en meisjes!



Als jullie piloot willen worden heb ik goed nieuws: de banken schijnen weer krediet te gaan geven.

Zo als gewoonlijk sloffen ze achter de feiten aan. Want iedereen zit te gillen om piloten. Terwijl die zelfde banken nog geen vier jaar geleden twee goeie Nederlandse opleidingen failliet hebben laten gaan: Stella en DFA. Straks, als ze weer elke dwaas geld gaan lenen om piloot te worden, stort de markt weer in. Read my lips. Bankmannen zijn goed in het drinken van cocktails op de Zuidas, en het dragen van Italiaanse maatpakken, maar veel kijk op de economie hebben ze niet.

Maar goed, je kùnt weer lenen. Kan niet alleen Sander uit Aerdenhout piloot worden, maar ook Anita uit Amsterdam-Noord en Moustafa uit Osdorp.

Blijft de vraag over: wat moet je doen? Modulair of geïntegreerd?

Met een lening kun je eigenlijk alleen geïntegreerd doen. Anderhalf jaar naar school. Dat kost sinds kort bij de KLS geen 120.000 euro meer, maar slechts 80.000. Pang! Je zou haast gaan denken dat ze in de crisis woekerwinsten maakten, daar in Groningen. Maar dat is niet zo. Prachtige opleiding, en de hele staf doet zijn stinkende best, heb ik gehoord, maar toch is het geen vetpot. Dat zie je aan dat barrel waar je je twin-rating op moet doen.

Nee, de reden dat het opeens 33% goedkoper kan, is dat de KLM eigenlijk een welkomstbonus van 40.000 euro wilde geven aan nieuwe piloten. Maar toen dreigden ze ruzie te krijgen met de bestaande piloten. Die wilden ook wel een kadootje! Die zouden dan gaan mopperen via de vakbond, begrijp ik. En die piloten zijn financieel toch al vrij lichtgeraakt, vanwege de drie alimentaties die ze achter zich aan slepen. Daarom giet de KLM die veertig ruggen nu in de vorm van super-knal-korting op de KLS-opleiding.

Allemaal naar de KLS dus. Alleen even door de HRM-selectie heen komen. Maar met zo’n spuuglok naar één kant, en een ingestudeerde Gooise R moet dat ook wel lukken. Ach, nou heb ik het verdorie nog niet eens over de voordelen van ‘modulair’ gehad! Nou dat moet dan volgende keer maar.

Goof Bakker

Tags

Gerelateerde artikelen

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij geeft PlaneOwner uit en schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.