Rusland en Oekraïne gaan mogelijk weer samenwerken bij het onderhoud en luchtwaardig houden van de Antonov An-124. Dit melden Russische media.
Het vrachttoestel is ontwikkeld door het Oekraïense Antonov en werd gebouwd in een joint-venture tussen de Russische bouwer UAC enAntonov. In 2015 trok Oekraïne zich terug uit de joint-venture. Reden daarvoor was het conflict tussen Rusland en Oekraïne over de Russische annexatie van De Krim.
Volgens het Russische persbureau Sputnik News onderhandelen beide partijen over een nieuwe samenwerking. De moeilijke relatie tussen beide staten maakt het lastig om een akkoord te bereiken, melden bronnen aan het persbureau. “Er is overeenstemming over de servicekosten en de plaats van de productie”, stellen de bronnen. Een Oekraïens productieteam gaat werken in de Russische fabriek in Ulyanovsk.
Geld
Volgens de Russische krant Kommersant zou er vanuit Oekraïne wel interesse zijn in een nieuwe samenwerking, omdat dit geld kan opleveren voor het land. Oekraïne heeft al sinds 2016 geen vliegtuigen meer geproduceerd.
Volga-Dnepr
Ook de Russische vrachtmaatschappij Volga-Dnepr heeft baat bij een mogelijke overeenkomst. Het bedrijf is de grootste operator van de An-124. Als de maatschappij geen vliegtuigen kan laten onderhouden in Oekraïne, kost dat extra geld.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!