Frequente reizigerNieuwsNL nieuwsSchiphol

Stiptheidsacties bij grote afhandelaar op Schiphol

Vakbond FNV Luchtvaart organiseert vanaf dit moment stiptheidsacties bij afhandelaar Swissport op Schiphol. Dat laat bestuurder Egon Groen desgevraagd weten.



Hinder
Swissport verleent op Schiphol passagiersservices aan onder andere Cathay Pacific, Corendon, Etihad, Finnair, Garuda, Qatar Airways en TUI Fly. Volgens de vakbondsbestuurder zal de hinder voor passagiers in eerste instantie beperkt zijn. Maar loopt de overlast op naarmate de acties voortduren.

Gebrek
Swissport laat in een reactie weten de stiptheidsacties en dreiging van staking door de FNV ‘te betreuren’. Het bedrijf stelt dat het pas begin deze maand voor het eerst in gesprek kon met de vakbond, bij gebrek aan een bestuurder. “Die is op 2 november aan ons gepresenteerd, een week later was een tweede gesprek en zijn vervolggesprekken gepland om grondafhandeling weer op het juiste spoor te krijgen.”

Continuïteit
Daags daarna kreeg de afhandelaar naar eigen zeggen een brief met eisen van de FNV. “Indien Swissport tegemoet zou komen aan deze eisen, zet dit de financiële stabiliteit van de operatie en de continuïteit van de bedrijfsvoering op Amsterdam Airport Schiphol op het spel. Dit zou voor alle betrokkenen een ongewenste uitkomst opleveren,” stelt Swissport.

Zichtbaar
Het bedrijf overweegt juridische stappen tegen de vakbond maar zegt daarbij de weg van de onderhandeling te verkiezen.
FNV Luchtvaart had Swissport in de brief met eisen een ultimatum gesteld, dat donderdag om 12:00 uur afliep. De FNV eist dat de afhandelaar de personeelsbezetting op orde brengt. “Er zijn nu al tekorten en dat wordt zichtbaar,” stelt Groen. Volgens hem was er in de zomer al sprake van onderbezetting en is begin oktober bekendgemaakt dat er nog minder personeel ingezet wordt in de winter.

Noodzakelijk
Bij stiptheidsacties houdt het personeel zich strikt aan de (cao-)regels en doet niet meer dan absoluut noodzakelijk is met betrekking tot de afspraken in de arbeidsovereenkomsten en de veiligheid. Een afhandelaar als Swissport verleent allerlei diensten aan maatschappijen, zowel het gebied van passage als vracht.

Incheckbalies
Typische passagiersdiensten die aan een afhandelaar worden uitbesteed, zijn bijvoorbeeld de bemanning van de incheckbalies, het in goede banen leiden van aankomst en transfers, werkzaamheden bij de gate en de afhandeling van bagage.

Tags

Gerelateerde artikelen

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky – het betere luchtvaartnieuws.