Lufthansa Cargo gaat de markt op om twaalf MD-11’s te vervangen. De vrachttoestellen moeten voor 2024 vervangen zijn. Dit stelt ceo Peter Gerber in een interview met Cargoforwarder.
De vrachtdochter van Lufthansa vliegt in totaal met zeventien toestellen, waaronder twaalf MD-11’s. De andere vijf toestellen zijn Boeing 777F’s.
De MD-11’s zijn geleverd tussen 1998 en 2001. Het jongste toestel is in 2024 aan vervanging toe, omdat Lufthansa niet langer dan 25 jaar met een vliegtuig wil vliegen. Welk toestel de vervanging wordt, is nog niet duidelijk.
777
Eén van de opties is de Boeing 777F. In dat geval wordt de vloot gestandaardiseerd, wat weer voordelen oplevert. “We hebben acht of negen 777’s nodig”, stelt Gerber. Of dat nieuwe of tweedehands toestellen worden, is nog onbekend. “Beide opties worden afgewogen, afhankelijk van de beschikbaarheid en hoe de markt is”, aldus de ceo. Boeing leverde de eerste vrachtversie van de 777 in 2008 af. Als Lufthansa vasthoudt aan de filosofie van 25 jaar oude toestellen, kunnen de oudste 777F’s nog tot 2033 mee.
A350
Naast de optie om volledig 777 te gaan vliegen, ziet Gerber ook wel brood in een eventuele vrachtversie van de Airbus A350. Airbus heeft nog geen concrete plannen om een vrachtversie te ontwikkelen, maar wil volgens Cargoforwarder wel “meer aandacht” aan vrachttoestellen gaan schenken.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!