Airbus en Qantas zijn met elkaar in gesprek over de ultra long-haul ambities van de Australische maatschappij, meldt Iain Grant van de vliegtuigbouwer donderdag. Qantas wil rond 2022 non-stop vluchten aanbieden tussen Londen en Sydney en zoekt daarvoor een geschikt vliegtuigtype.
A350
De meest waarschijnlijke optie van Airbus is de A350-900ULR, een nieuwe versie van de bestaande A350 met een groter vliegbereik. Het toestel moet de vlucht van 17.000 kilometer binnen 20 uur kunnen uitvoeren.
Eerdere speculaties dat de ontwikkeling van de kortere A350-800 mogelijk alsnog van de grond zou komen, werden tenietgedaan. In eerste instantie wordt onderzocht of de -900ULR, die Singapore Airlines volgend jaar ontvangt voor Singapore-New York vluchten, voldoet aan de eisen van Qantas.
Boeing
Qantas daagt ook Boeing uit om met een geschikt toestel te komen voor de lange route. Bij Boeing zijn de ogen gericht op een ULR-versie van de 777X. In augustus zei Qantas-ceo Alan Joyce dat binnen 12 maanden een keuze wordt gemaakt tussen de 777X en de A350.
Volgens Joyce kunnen beide toestellen al vandaag de dag de afstand overbruggen. “Maar met de benodigde payload is dit nog niet haalbaar.”
Perth
In maart 2018 begint Qantas met rechtstreekse vluchten tussen Londen en Perth. De maatschappij zet op de route Boeing 787’s in, die de afstand binnen 17 uur moeten overbruggen. Volgens de topman is de vraag naar zitplaatsen op de verbinding nu al hoger dan verwacht.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!