NieuwsNL nieuwsProfessional

Meer ruimte Maastricht Aachen Airport voor vrachtvluchten

Vanaf vandaag mogen vrachtvliegtuigen de hele verlengde start- en landingsbaan van Maastricht Aachen Airport gebruiken. Minister Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat, heeft dat in een brief aan de Tweede Kamer geschreven.



Besluit
Doordat de minister dit besluit genomen heeft kunnen vrachtvliegtuigen de gehele baanlengte van 2750 meter gebruiken. Van Nieuwenhuizen heeft uit berekeningen opgemaakt dat de geluidsoverlast binnen de marges blijft tijdens het opstijgen en landen van de vrachtvliegtuigen. Voordat het besluit genomen werd, liet de minister weten dat er intensief overleg is gevoerd met provincie Limburg en Maastricht Aachen Airport.

Schiphol
Wegens het ruimtegebrek op Schiphol kunnen, dankzij het besluit, vrachtvliegtuigen nu uitwijken naar de luchthaven in Limburg. Verschillende luchtvaartmaatschappijen hebben minder of geen rechten gekregen om op de Amsterdamse luchthaven te vertrekken of landen.

Blij
De branchevereniging voor bedrijven in handel en logistiek, evofenedex, is blij met het besluit van de minister.”Nederlandse bedrijven hebben met lede ogen moeten aanschouwen dat het aanbod van vrachtvluchten vanaf Schiphol sterk is afgenomen ten faveure van vakantievluchten. Het exporteren van bijvoorbeeld hightech, farmaceutische en versproducten is daardoor moeilijker geworden. Met de openstelling van de landingsbaan in Maastricht voor zware vrachtvliegtuigen is een klein deel van het verlies van vluchten op Schiphol goedgemaakt. Uiteindelijk moeten vrachtvluchten op Schiphol de ruimte krijgen die nodig is”, aldus de organisatie.

Tags

Gerelateerde artikelen

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky – het betere luchtvaartnieuws.